OVÄNTAT SAMARBETE MELLAN AUDI OCH MYRQVIST

Inför sommaren presenterar Audi och det svenska skomärket Myrqvist en nyhet för alla sanna bilentusiaster och flanörer. I ett gemensamt designsamarbete har de båda märkena tagit fram en sko med klassiska referenser, en s.k. driving shoe.
Myrqvist och Audi lanserar en klassisk driving shoe

Skodesignen har sitt ursprung i 1960-talet, ett decennium som präglades av en fascination för snabba och exklusiva bilar. För att ge optimal körglädje skapades en speciell bilsko med sulan och hälpartiet täckta med gummipiggar som gav en stabilare position för foten jämfört med de släta lädersulorna.

Även om skon ursprungligen användes för bilkörning är det idag en modell som används i de flesta sammanhang. Arvet av racing är något som även finns hos Audi och var en anledning till varför samarbetet kom till.

Tofta - Audi Edition, som är skons namn, är handgjord i Portugal och kommer i exklusiv svart mocka. Modellen släpps enbart i limiterad upplaga, men finns i både dam- samt herrstorlek och levereras tillsammans med en specialgjord innersula, skopåse samt kartong. Från 5 maj finns den tillgänglig att köpa på audi.se/myrqvist.se samt i Myrqvists butik på Jakobsbergsgatan 17 i Stockholm.

Madeleine Kjessler, Marknadschef för Audi utvecklar:

-        För Audi är kvalitet och design några av våra starkaste byggstenar och något som ska vara tydligt i varje ny Audi som lanseras. Nu lanserar vi ett samarbete tillsammans med Myrqvist utifrån våra gemensamma värderingar. En ”driving shoe” är givetvis den självklara modellen för den som uppskattar sann körglädje.

Myrqvist har sedan starten 2016 försett svenska män med skor och accessoarer i klassisk tappning. Från randsydda kostymskor har bolaget gått till att även erbjuda mer lediga typer av skor, men med samma tidlösa och minimalistiska design.

Redan från start har Audi använt motorsport för att driva på utvecklingen av märkets bilmodeller. Grand Prix, Monte Carlo, Le Mans, Dakar är mytomspunna namn. Allra tydligast märks det i RS-modellerna som nu även finns i helt eldrivna versioner som RS e-tron GT. Där märks triumfer genom tiderna i varenda liten detalj.

Eldrivet i Formel E och RS e-tron GT
Myrqvist och Audi lanserar en klassisk driving shoe

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Räkenskapsåret 2022: Rekordresultat för Audi17.3.2023 12:54:08 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen avslutade räkenskapsåret 2022 med ett rekordresultat under ett år då företaget fortsatte sin omställning mot att bli en ledande leverantör av uppkopplad, helt elektrisk premiummobilitet. Omsättningen steg med 16,4 procent till rekordhöga 61,8 miljarder euro samtidigt som rörelseresultatet steg med nästan 40 procent till rekordhöga 7,6 miljarder euro. Rörelsemarginalen steg till 12,2 procent och nettokassaflödet nådde 4,8 miljarder euro, den näst högsta siffran i företagets historia. Nyckelfaktorer bakom årets starka finansiella resultat var, en konsekvent krishantering under ett år präglat av många globala utmaningar, en bra prisposition och starka resultat från Bentley, Lamborghini och Ducati. Under 2022 ökade även antalet helt eldrivna modeller kraftigt. Med början i Q6 e-tron startar Audi under 2023 dessutom den största produktoffensiven i företagets historia. Audi Q6 e-tron är den första eldrivna modellen som baseras på Premium Platform Electric (PPE).