OVÄNTAT SAMARBETE MELLAN AUDI OCH MYRQVIST

Inför sommaren presenterar Audi och det svenska skomärket Myrqvist en nyhet för alla sanna bilentusiaster och flanörer. I ett gemensamt designsamarbete har de båda märkena tagit fram en sko med klassiska referenser, en s.k. driving shoe.

Myrqvist och Audi lanserar en klassisk driving shoe

Skodesignen har sitt ursprung i 1960-talet, ett decennium som präglades av en fascination för snabba och exklusiva bilar. För att ge optimal körglädje skapades en speciell bilsko med sulan och hälpartiet täckta med gummipiggar som gav en stabilare position för foten jämfört med de släta lädersulorna.

Även om skon ursprungligen användes för bilkörning är det idag en modell som används i de flesta sammanhang. Arvet av racing är något som även finns hos Audi och var en anledning till varför samarbetet kom till.

Tofta - Audi Edition, som är skons namn, är handgjord i Portugal och kommer i exklusiv svart mocka. Modellen släpps enbart i limiterad upplaga, men finns i både dam- samt herrstorlek och levereras tillsammans med en specialgjord innersula, skopåse samt kartong. Från 5 maj finns den tillgänglig att köpa på audi.se/myrqvist.se samt i Myrqvists butik på Jakobsbergsgatan 17 i Stockholm.

Madeleine Kjessler, Marknadschef för Audi utvecklar:

-        För Audi är kvalitet och design några av våra starkaste byggstenar och något som ska vara tydligt i varje ny Audi som lanseras. Nu lanserar vi ett samarbete tillsammans med Myrqvist utifrån våra gemensamma värderingar. En ”driving shoe” är givetvis den självklara modellen för den som uppskattar sann körglädje.

Myrqvist har sedan starten 2016 försett svenska män med skor och accessoarer i klassisk tappning. Från randsydda kostymskor har bolaget gått till att även erbjuda mer lediga typer av skor, men med samma tidlösa och minimalistiska design.

Redan från start har Audi använt motorsport för att driva på utvecklingen av märkets bilmodeller. Grand Prix, Monte Carlo, Le Mans, Dakar är mytomspunna namn. Allra tydligast märks det i RS-modellerna som nu även finns i helt eldrivna versioner som RS e-tron GT. Där märks triumfer genom tiderna i varenda liten detalj.

Eldrivet i Formel E och RS e-tron GT
Myrqvist och Audi lanserar en klassisk driving shoe

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.

Premiär för A6 Avant e-tron concept på eCarExpo i Stockholm4.4.2022 11:37:25 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april gör A6 Avant e-tron concept för första gången publik premiär. Visningen sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm under valborgshelgen. Konceptbilen bjuder på en förhandstitt inför lanseringen av den serieproducerade bilen som kommer 2024. Med upp till 70 mils räckvidd och laddningskapacitet på upp till 270 kW är det en spännande mässnyhet för alla elbilsspekulanter som efterfrågat en eldriven kombi.

Räkenskapsåret 2021: Rekordnivå i rörelseresultat och nettokassaflöde för Audi-koncernen18.3.2022 13:48:54 CET | Pressmeddelande

Under ett utmanande 2021 visade Audi återigen prov på sin styrka. Audi-koncernen nådde rekordnivåer både vad gäller rörelseresultat och nettokassaflöde. Omsättningen under föregående räkenskapsår var cirka 53 miljarder euro. Rörelseresultatet uppgick till 5,5 miljarder euro, medan rörelsemarginalen var 10,4 procent. Audi-koncernens höga nettokassaflöde på 7,8 miljarder euro vittnar om den starka förmågan till självfinansiering. Bakom den positiva resultatutvecklingen låg, förutom en aktiv hantering av halvledarbristen och en strikt kostnadsdisciplin, även prispositionering, starka restvärden, Lamborghinis och Ducatis goda resultat samt medvind i råvaruvärdering och valutaeffekter. Samtidigt fortsatte Audi konsekvent med omställningen och ökade leveranserna av elbilar med 57,5 procent. De konkreta effekterna av kriget i Ukraina på Audi-koncernens verksamhet kan i dagsläget inte slutgiltigt bedömas.