Blodomloppet

Överbliven mat från loppet i Stockholm går till akutboenden

All mat som blir över från Blodomloppet Stockholm den 13-14 juni kommer skänkas till akutboenden i staden redan samma kväll. Initiativet, som görs i samarbete med Stockholms Stadsmission och DB Schenker, gör att fler människor som lever i utsatthet kan äta sig mätta.
All överbliven mat från picknickkorgarna går till akutboenden.

- Vi är glada över att kunna erbjuda våra deltagare att skänka vidare, hela eller delar av, sin picknickkasse till Stadsmissionen och till bättre behövande. Att den mat som blir över och som annars skulle ha slängts på arenan, serveras till frukost redan nästa morgon på akutboenden runt om i Stockholm känns väldigt värdefullt för oss i många avseenden, säger Sara Berg som är projektledare för Blodomloppet Stockholm.

- Stockholms Stadsmission arbetar för att bekämpa utanförskap genom att erbjuda verksamheter dit människor i utsatthet kan komma för att delta i gemensamma måltider och aktiviteter och samtidigt bli en del av ett socialt sammanhang som stärker deras förutsättningar att nå förändring. Vårt arbete är möjligt tack vare bidrag från både privatpersoner och företag, därför är vi väldigt glada över att Blodomloppet valt att engagera sig för att stötta våra verksamheter. Det betyder mycket för de människor vi möter”, säger Johan Uggla, insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Alla deltagare får alltså möjlighet att skänka sin överblivna mat till förmån för Stockholms Stadsmission som har volontärer på plats på arenan för att säkerställa insamlingen men också informera om vart maten tar vägen senare på kvällen och kommer till nytta.

DB Schenker, sponsor till Blodomloppet, tillhandahåller en transportbil för insamlingen av mat samt står för transporten senare samma kväll till akutboenden runt om i Stockholm.

Picknickkassarna erbjuds alla deltagare som anmält lag, och delas ut i samarbete med ICA.

All överbliven mat från picknickkorgarna går till akutboenden.

Om

Blodomloppet är ett motionslopp som arrangeras på 21 orter runt om i landet och på distans. Syftet är detsamma, att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen och främja en hälsosam livsstil. Promenera, jogga eller spring 5 eller 10 kilometer tillsammans med vänner och arbetskamrater.

Följ Blodomloppet

Senaste pressmeddelandena från Blodomloppet