Övertygande argument för natur- och aktivresmål i Tyskland
Natur och avkoppling är aspekter som är fast förankrade i reselandet Tysklands varumärkeskärna. Detta återspeglas i ett exceptionellt brett utbud av aktivsemestrar i bevarade naturlandskap. Fler och fler utländska turister väljer att aktivt utforska kuster, berg och semesterregioner. Tack vare detta har Tyskland placerat sig på andra plats globalt sett som européernas naturresmål under 2019.
Utmärkt position i europeisk konkurrens
Enligt data från marknadsundersökningen IPK International utgjorde naturnära semesterresor cirka 16 procent av européernas sammanlagda resor under 2019. På de särskilt volymstarka källmarknaderna för tysk incoming är intresset för natur- och aktivsemester högre än genomsnittet: Marknadsandelen för natur- och aktivresor i Tyskland bland turister från Nederländerna ligger på 32 procent, från Polen 21 procent och från Schweiz 19 procent.
Enligt Statistisches Bundesamt sker var femte övernattning av utländska gäster i Tyskland på landsbygden (samhällen med mindre än 10 000 invånare). Under de senaste tio åren (2010 – 2019) växte detta marknadssegment med 23,2 procent.
Av de nästan 90 miljoner utländska övernattningarna i Tyskland under 2019 registrerades drygt fem procent av dessa (4,7 miljoner) på campingplatser. Under de senaste tio åren har antalet utländska övernattningar på campingplatser ökat med 22 procent.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Coronakrisen har förändrat våra kunders värdeorientering. Natursemestrar anses ha låg risk vilket leder till en ökad efterfrågan. Därför intensifierar vi nu vårt engagemang för hållbar kvalitetsturism, naturnära resor och aktivsemestrar för att ytterligare stärka Tysklands position som rekreationsresmål med framtidspotential.
Utpräglat intresse bland internationella Tysklandsturister
Enligt marknadsundersökningen Qualitätsmonitor Deutschlandtourismus (maj 2015 – april 2020) är ”landskap och natur” den främsta orsaken till att 28 procent av de utländska gästerna väljer att resa i Tyskland. Denna aspekt rankas på fjärde plats bland beslutskriterierna.
47 procent av de utländska naturturisterna i Tyskland reser med bil och medelåldern är 42,7 år. Över tre fjärdedelar reser tillsammans med sin partner och 14 procent reser tillsammans med barn under 14 år.
Tyskland som hållbart resmål
I Sustainable Development Goals-Index (SDG), en internationell jämförelse som visar hållbarhetsframgångar för mer än 190 länder, ligger Tyskland för närvarande på en sjätteplats. Balansen mellan ekonomi, ekologi och socialt ansvar är kärnan i de hållbarhetsinitiativ som DZT använder i sin marknadsföring för att stärka destination Tysklands framtidschanser.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum