Övertygande argument för natur- och aktivresmål i Tyskland

Rekreationsturism fast förankrad i varumärkeskärnan – utmärkt konkurrensläge – övergenomsnittlig efterfrågan från källmarknader med hög volym – Tyskland som hållbart resmål

Bernkastel-Kues: par med cyklar. FOTO: © GTNB / Günter Standl

Natur och avkoppling är aspekter som är fast förankrade i reselandet Tysklands varumärkeskärna. Detta återspeglas i ett exceptionellt brett utbud av aktivsemestrar i bevarade naturlandskap. Fler och fler utländska turister väljer att aktivt utforska kuster, berg och semesterregioner. Tack vare detta har Tyskland placerat sig på andra plats globalt sett som européernas naturresmål under 2019.

Utmärkt position i europeisk konkurrens

Enligt data från marknadsundersökningen IPK International utgjorde naturnära semesterresor cirka 16 procent av européernas sammanlagda resor under 2019. På de särskilt volymstarka källmarknaderna för tysk incoming är intresset för natur- och aktivsemester högre än genomsnittet: Marknadsandelen för natur- och aktivresor i Tyskland bland turister från Nederländerna ligger på 32 procent, från Polen 21 procent och från Schweiz 19 procent.

Enligt Statistisches Bundesamt sker var femte övernattning av utländska gäster i Tyskland på landsbygden (samhällen med mindre än 10 000 invånare). Under de senaste tio åren (2010 – 2019) växte detta marknadssegment med 23,2 procent.

Av de nästan 90 miljoner utländska övernattningarna i Tyskland under 2019 registrerades drygt fem procent av dessa (4,7 miljoner) på campingplatser. Under de senaste tio åren har antalet utländska övernattningar på campingplatser ökat med 22 procent.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Coronakrisen har förändrat våra kunders värdeorientering. Natursemestrar anses ha låg risk vilket leder till en ökad efterfrågan. Därför intensifierar vi nu vårt engagemang för hållbar kvalitetsturism, naturnära resor och aktivsemestrar för att ytterligare stärka Tysklands position som rekreationsresmål med framtidspotential.

Utpräglat intresse bland internationella Tysklandsturister

Enligt marknadsundersökningen Qualitätsmonitor Deutschlandtourismus (maj 2015 – april 2020) är ”landskap och natur” den främsta orsaken till att 28 procent av de utländska gästerna väljer att resa i Tyskland. Denna aspekt rankas på fjärde plats bland beslutskriterierna.

47 procent av de utländska naturturisterna i Tyskland reser med bil och medelåldern är 42,7 år. Över tre fjärdedelar reser tillsammans med sin partner och 14 procent reser tillsammans med barn under 14 år.

Tyskland som hållbart resmål

I Sustainable Development Goals-Index (SDG), en internationell jämförelse som visar hållbarhetsframgångar för mer än 190 länder, ligger Tyskland för närvarande på en sjätteplats. Balansen mellan ekonomi, ekologi och socialt ansvar är kärnan i de hållbarhetsinitiativ som DZT använder i sin marknadsföring för att stärka destination Tysklands framtidschanser.

Bernkastel-Kues: par med cyklar. FOTO: © GTNB / Günter Standl

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.