Påminnelse om vikten av fortsatt ansvar under coronapandemin

Folkhälsomyndigheten påminner idag idrottsrörelsen att fortsätta följa allmänna råd och rekommendationer för att undvika smittspridning. Riksidrottsförbundet uppmanar idrottsförbund, föreningar, aktiva och ledare att fortsätta ta ansvar för att minska smittspridning.

– Vi välkomnar påminnelsen. Det är viktigt för samhället att idrottsrörelsen får vara igång och bedriva sin verksamhet oavsett nivå och idrott. Specialidrottsförbund har tagit fram tydliga regelverk i sina protokoll och de måste fortsätta tillämpas fullt ut. Vi måste tillsammans fortsätta att ta ansvar och vara noga med att följa allmänna råd och rekommendationer för att minska smittspridningen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Folkhälsomyndigheten pekar på att idrottslag på olika nivåer och i olika idrotter fått smitta i laget och riskerna med spridning. Folkhälsomyndigheten påminner om att den som arrangerar träningar och tävlingar ska göra en riskbedömning, se till att trängsel i samband med arrangemanget undviks och att det finns goda möjligheter till handhygien. Då närkontakt på planen inom flera idrotter är oundviklig är det extra viktigt att utövare stannar hemma även vid milda symtom som hör ihop med covid-19. Att till exempel dela vattenflaska och annan utrustning är olämpligt.

– Vi är inställda på att även hösten kommer att vara präglad av restriktioner på grund av coronapandemin. Vi behöver planera för att det kommer att påverka idrottsrörelsen under hela 2021. Just nu arbetar vi med analyser för att ta fram olika scenarier inför 2021. Det är osäkra och tuffa tider då det gäller att stå starka tillsammans och hjälpas åt, både inom idrottsrörelsen och i samhället i stort, säger Björn Eriksson.

Här hittar du information om allmänna råd och rekommendation som rör idrotten under coronakrisen