PÅMINNELSE: Pressträff om klimatkrisen – når den svenska klimatpolitiken ända fram?

I morgon tisdag den 19 oktober är det dags för den andra pressträffen om klimatkrisen. På träffen presenterar Naturskyddsföreningen nya uppgifter kring regeringens miljardsatsningar på klimatet. Professor Sverker Sörlin redovisar sin analys av regeringens klimatpolitik och Järfälla kommun berättar om koldioxidbudgetar.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. ”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Anmäl dig till petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se så får du en zoom-länk.

VÄLKOMMEN!

Pressträff tisdag den 19 oktober kl. 09.00-09.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – når vi ända fram?

• Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, inleder
  • Klimatstatistik och nyheter om koldioxidbudget och klimatsatsningar. Naturskyddsföreningens energiexpert Kristina Östman.
  • Är den svenska klimatpolitiken verkligen tillräcklig? Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, synar den svenska klimatpolitiken.
  • Megha Hubermiljöstrategisk chef på Järfälla kommun: Så kan kommuner jobba med koldioxidbudgetar.
  • Därför måste Sverige gå före,MakomaLekalakala, talesperson för Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationEarthlifeAfrica.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Utrymme att ställa frågor till talarna kommer att finnas.

Anmäl dig till petra.holgersson@naturskyddsföreningen.se

Extrainsatt pressträff den 26 oktober kl. 8.30-9.15: Vad står på spel på FN:s klimatmöte i Glasgow. Sveriges chefsförhandlare deltar.

Pressträff nr tre hålls den 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar för klimatet?

Sverige sämst i EU på energieffektivisering19.3.2024 08:42:10 CET | Pressmeddelande

Enligt EU-kommissionen måste Sverige minska energianvändningen med nästan 20 procent fram till 2030. Men regeringen har föreslagit ett nytt mycket lägre mål. EU-kommissionen avslår nu regeringens försök till kompromiss, enligt en genomgång som Naturskyddsföreningen har tagit del av. Regeringens förslag innebär att Sverige tillsammans med Slovakien nu har lägst ambitionsnivå i EU vad gäller energieffektivisering.