PÅMINNELSE: Pressträff om klimatkrisen – når den svenska klimatpolitiken ända fram?

I morgon tisdag den 19 oktober är det dags för den andra pressträffen om klimatkrisen. På träffen presenterar Naturskyddsföreningen nya uppgifter kring regeringens miljardsatsningar på klimatet. Professor Sverker Sörlin redovisar sin analys av regeringens klimatpolitik och Järfälla kommun berättar om koldioxidbudgetar.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. ”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Anmäl dig till petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se så får du en zoom-länk.

VÄLKOMMEN!

Pressträff tisdag den 19 oktober kl. 09.00-09.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – når vi ända fram?

• Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, inleder
  • Klimatstatistik och nyheter om koldioxidbudget och klimatsatsningar. Naturskyddsföreningens energiexpert Kristina Östman.
  • Är den svenska klimatpolitiken verkligen tillräcklig? Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, synar den svenska klimatpolitiken.
  • Megha Hubermiljöstrategisk chef på Järfälla kommun: Så kan kommuner jobba med koldioxidbudgetar.
  • Därför måste Sverige gå före,MakomaLekalakala, talesperson för Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationEarthlifeAfrica.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Utrymme att ställa frågor till talarna kommer att finnas.

Anmäl dig till petra.holgersson@naturskyddsföreningen.se

Extrainsatt pressträff den 26 oktober kl. 8.30-9.15: Vad står på spel på FN:s klimatmöte i Glasgow. Sveriges chefsförhandlare deltar.

Pressträff nr tre hålls den 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar för klimatet?

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.