Påminnelse: Teknikföretagens EU-debatt

Vilket EU vill nästa mandatperiods svenska EU-parlamentariker arbeta för? Vilka frågor är viktigast för partierna och kandidaterna – och framförallt, vilka frågor är viktigast för Sverige?

Den 26 maj väljer Sverige nya representanter till EU-parlamentet. Men vilken väg kommer det nya parlamentet och den nya kommissionen att gå? Ska EU bli större eller mindre? Mer öppet eller mer stängt? Som ett exportberoende land är Sverige beroende av goda förutsättningar för handel med omvärlden – samtidigt blåser protektionistiska vindar i EU.

Vad gör svenska partier för att möta en utveckling som kan slå hårt mot svensk industri och svensk ekonomi? Välkommen på EP-valdebatt hos Teknikföretagen!

Deltagare

Jytte Guteland (S)
Emma Wiesner (C)
Said Abdu (L)
Tomas Tobé (M)
Charlie Weimers (SD)
Jennie Cato, enhetschef Handel och hållbarhet, Teknikföretagen
Anna Olin Kardell, moderator

Datum & plats

11 april, kl 08.30-09.30, frukost från 08.00. Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm.

Klimatfrågan allt viktigare för ungdomar men återspeglas inte i gymnasievalen10.11.2020 10:52:21 CETPressmeddelande

Teknikföretagen och Ungdomsbarometerns nya rapport ”Klimatet brinner – vem släcker?” visar att miljöintresset växer bland unga. Hela 69 procent av de unga anser också att teknik är avgörande eller mycket viktigt för att lösa klimatutmaningen. Trots det uppger bara en fjärdedel att de låter sitt engagemang för miljö och klimat påverka valet av gymnasieutbildning. Endast 8,7 procent av eleverna i Sverige sökte Teknikprogrammet 2020.