Paradiset tilldelas 2017 års Guldvinge för tobaksfri handel
Försäljningen av tobak i svenska livsmedelsbutiker sker ofta med full exponering på bästa försäljningsyta och bidrar starkt till att befästa tobaksbruket som norm, vilket lockar många unga människor in i ett osunt beroende. Trots att det i Sverige är förbjudet att göra reklam för tobak är det ännu lagligt att marknadsföra tobaksprodukter på försäljningsställen och i närheten av godispåsar och tuggummipaket som riktar sig till barn och unga. Butikerna är i dag en av tobaksindustrins viktigaste marknadsföringskanaler.
- Paradiset är ett föredöme för alla svenska handlare och bidrar starkt till att skydda barn och ungdomar från ofrivillig tobaksexponering. Sverige ligger annars långt efter våra grannländer Norge, Finland och Island som redan har infört exponeringsförbud för tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.
Tobak är ett hot mot global hållbar utveckling och genom att avstå från tobak bidrar man till minst tolv av FN:s sjutton hållbarhetsmål.
Tobaksindustrin utnyttjar miljontals fattiga barn på tobaksodlingar runt om i världen och årligen avverkas över 200 000 hektar skog för att ge plats åt nya tobaksodlingar. Om världens alla tobaksplantage omvandlades till ätbar och hållbart odlad gröda skulle det kunna föda 20 miljoner människor som idag svälter.
Paradisets matbutiker är Skandinaviens största för naturliga och ekologiska produkter. Man har idag tre butiker i Stockholm med planer på att öppna fler under nästa år.
- Det känns jätteroligt att få priset och vi är väldigt stolta över det. För oss har det varit en självklarhet att inte sälja tobak, på samma sätt som vi inte säljer annat som är farligt för hälsan, säger Johannes Cullberg, vd för Paradiset.
Priset kommer att delas ut av A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna vid NSG:s hållbarhetsseminarium i Stockholm 22 november 2017.
I samband med detta kommer A Non Smoking Generation också att utmana övriga livsmedelsbutiker runt om i landet att följa efter Paradiset och göra ett aktivt val att välja bort försäljning av tobak.
För mer information, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44
Johannes Cullberg, vd/grundare Paradiset, 0700-22 80 55
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum