Påskbeskedet - inga fler burägg i Bergendahls produkter

Djurens Rätt och Bergendahls, som bland annat äger City Gross, har under några månader haft en dialog angående användningen av burägg i företagets egenmärkesvaror. Nu kan Djurens Rätt meddela att samtliga av Bergendahls EMV kommer att vara buräggsfria år 2020.

Foto: Shutterstock/The Len

– Det här är så otroligt fina nyheter! Bergendahls visar verkligen att de lyssnar på sina kunder samtidigt som de tar hänsyn till hönorna och deras välmående, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Att ett beslut som detta kommer att påverka många individer råder det ingen tvekan om. Förutom City Gross som har 42 butiker så fungerar även Bergendahls Food som en grossist då de säljer sina märken ”Favorit” och ”Budget” till Matöppet och andra fristående butiker inom Den svenska matrebellen. Totalt går deras EMV att finna i 180 butiker både i Norden och i Tyskland.

– Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning genom att uteslutande sälja färska ägg från frigående hönor i våra City Gross butiker. Som en del av vårt kvalitetsarbete kommer vi framöver att se på hur vi kan arbeta med att fasa ut burägg även som ingrediens i våra EMV-produkter. Målet i dagsläget är att detta ska kunna ske successivt och vara klart under 2020, säger Annica Hansson Borg, miljö- och kvalitetschef på Bergendahl Food AB/City Gross Sverige AB.

Många tror att det är förbjudet att hålla hönor i bur men faktum är att strax över 1 miljon hönor fortfarande lever på det sättet. När Djurens Rätt påbörjade arbetet med burägg 2008 var 40 % av äggen i Sverige från hönor i bur medan siffran idag är nere på ca 12 %. Det är besked likt det Bergendahls tagit som kommer göra att siffran inom de kommande åren kommer sjunka ytterligare. Konsumenterna har sagt sitt i frågan och nu gör även fler och fler företag samma sak.

Foto: Shutterstock/The Len

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.