Pionjär ny ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna

På Vårdföretagarnas branschårsmöte för Bransch Personlig Assistans valdes idag Kerstin Leufvén till ny ordförande. Kerstin Leufvén är väl känd i funktionsrättskretsar och har ägnat stora delar av sitt vuxna liv åt funktionsrättsfrågor. Kerstin var en av pionjärerna inom personlig assistans.

Kerstin Leufvén - ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna 2021-

—Jag vill fokusera på hur vi som organisation bäst kan bidra till att återupprätta den personliga assistansen som en frihetsreform. Därför måste vi också ta krafttag för att få bort oseriösa och kriminella aktörer. Vårdföretagarnas 220 medlemsföretag inom personlig assistans, med drygt 25 000 medarbetare, är en självklar del av lösningen, säger Kerstin Leufvén, nyvald ordförande i Bransch Personlig Assistans Vårdföretagarna.

Om Kerstin Leufvén:
Aktiv i funktionsrättsrörelsen redan som 16-åring i Östersund.
Ordförande DHR Ung 1989-91 (De handikappades riksförbunds ungdomssektion)
Från 1994 kundansvarig på Argolis, ett av de första assistansföretagen
År 2000 en av grundarna av assistansföretaget Passal

Ida Ingerö, näringspolitisk expert bransch personlig assistans Vårdföretagarna

Kerstin Leufvén - ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna 2021-

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.