Pionjär ny ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna

På Vårdföretagarnas branschårsmöte för Bransch Personlig Assistans valdes idag Kerstin Leufvén till ny ordförande. Kerstin Leufvén är väl känd i funktionsrättskretsar och har ägnat stora delar av sitt vuxna liv åt funktionsrättsfrågor. Kerstin var en av pionjärerna inom personlig assistans.

Kerstin Leufvén - ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna 2021-

—Jag vill fokusera på hur vi som organisation bäst kan bidra till att återupprätta den personliga assistansen som en frihetsreform. Därför måste vi också ta krafttag för att få bort oseriösa och kriminella aktörer. Vårdföretagarnas 220 medlemsföretag inom personlig assistans, med drygt 25 000 medarbetare, är en självklar del av lösningen, säger Kerstin Leufvén, nyvald ordförande i Bransch Personlig Assistans Vårdföretagarna.

Om Kerstin Leufvén:
Aktiv i funktionsrättsrörelsen redan som 16-åring i Östersund.
Ordförande DHR Ung 1989-91 (De handikappades riksförbunds ungdomssektion)
Från 1994 kundansvarig på Argolis, ett av de första assistansföretagen
År 2000 en av grundarna av assistansföretaget Passal

Ida Ingerö, näringspolitisk expert bransch personlig assistans Vårdföretagarna

Kerstin Leufvén - ordförande bransch personlig assistans Vårdföretagarna 2021-

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CET | Pressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.