Politisk debatt om sjukvården i Region Stockholm

Sommaren har varit ansträngd på flera sjukhus; stabsläge, inställda operationer och stressig arbetsmiljö för många medarbetare inom vården. Inför valet är det dags att ta tempen på partierna i Region Stockholm.

Pressinbjudan:

Varmt välkommen att delta på Stockholms läkarförenings politikerutfrågning om sjukvården i Region Stockholm.

Följande regionpolitiker deltar i debatten:

Irene Svenonius (M)

Aida Hadzialic (S)

Jonas Lindberg (V)

Amelie Tarschys Ingre (L)

Mer info samt anmälan:

Tid och plats:

30 augusti, kl 18.00-19.00 på Sveriges Läkarförbund, Villagatan 5.

Dörrarna öppnas 17.30 och det bjuds på lättare förtäring.

Anmäl närvaro samt ev intresse för intervjuer på plats till Läkarförbundets presschef;

Hediye Güzel 073 673 8537 el hediye.guzel@slf.se

Ny rapport: Vården kan inte bygga på att läkare forskar på fritiden30.6.2022 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet och SYLF presenterar rapporten Forskande läkares villkor. Andelen forskarutbildade läkare har enligt SCB sjunkit sedan 2005. För att undersöka forskande läkares villkor har Läkarförbundet skickat en enkät om forskning till 10 000 medlemmar. Andelen läkare som forskar är 29 procent. Nästan var tredje uppger att de inte kan kombinera kliniskt arbete med forskning i den utsträckning som de utlovats. För mer än var tredje forskande läkare har coronapandemin inneburit sämre möjligheter att forska.

Norrbotten behöver dubbelt så många läkare på hälsocentralerna22.6.2022 11:34:56 CEST | Pressmeddelande

Regionen har fått statliga pengar för att fler invånare ska få en fast läkarkontakt. Regionens läkare ansvarar för alldeles för många invånare för att kunna fungera som deras fasta läkare i praktiken. Norrbotten har idag 2 192 invånare per läkare i primärvården, staten har slagit fast en rekommendation på 1 100 invånare per fast läkare. Norrbotten behöver därför minst 113 nya läkare på vårdcentralerna/hälsocentralerna för att möta behovet. I tabellen i detta pressmeddelande kan du jämföra med andra regioner.

Gävleborg behöver dubbelt så många läkare på hälsocentralerna21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Regionen har fått statliga pengar för att fler invånare ska få en fast läkarkontakt. Regionens läkare ansvarar för alldeles för många invånare för att kunna fungera som deras fasta läkare i praktiken. Region Gävleborg har idag 1 939 invånare per läkare i primärvården, staten har slagit fast en rekommendation på 1 100 invånare per fast läkare. Gävleborg behöver därför minst 113 nya läkare på vårdcentralerna/hälsocentralerna för att möta behovet. I tabellen i detta pressmeddelande kan du jämföra med andra regioner.