Läkarförbundet välkomnar Kristerssons löfte om mer resurser till vården

Under lördagens partiledarsamtal i TV4 meddelade statsminister Ulf Kristersson att regeringen är beredd att skjuta till ytterligare resurser för att undvika uppsägningar i sjukvården. Läkarförbundets ordförande Sofia Rydgren Stale välkomnar beskedet, men efterlyser också mer långsiktiga villkor för vården.

– Det är ett viktigt löfte som statsministern ger. Nu är det viktigt att regeringen så snabbt som möjligt ger regionerna närmare besked, så att de personalminskningar som flera regioner är i färd med att genomföra kan stoppas, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande för Läkarförbundet.

Under lördagens partiledarsamtal meddelade statsminister Ulf Kristersson att regeringen, som en följd av det ansträngda ekonomiska läget i regionerna, är beredd att skjuta till ytterligare resurser för att förhindra uppsägningar i sjukvården. Runt om i landet sker nu stora nedskärningar. Det införs anställningsstopp, hyrbemanningen stryps och på vissa håll är varsel lagda eller på väg att läggas.

- Mer resurser är nödvändigt för att vården inte ska förlora viktig kompetens. Vi vill samtidigt se långsiktiga spelregler och en långsiktigt hållbar finansiering, från både regeringens och regionernas sida. Vården måste kunna ge patienter en god och jämlik vård, oavsett konjunkturläge, säger Sofia Rydgren Stale.

Sveriges läkarförbund är läkarnas professions- och fackförbund med över 58 000 medlemmar. Läkarförbundet har till uppgift att tillvarata medlemmarnas yrkesmässiga, sociala och ekonomiska intressen och verka för en god och värdig anda inom läkarkåren. Förbundets uppgift är också att främja medlemmarnas utbildningsmässiga och vetenskapliga intressen samt arbeta för en ändamålsenlig utveckling av hälso- och sjukvården.

Gemensamt uttalande från Sveriges läkarförbund och Vårdförbundet om Gaza31.1.2024 09:49:45 CET | Pressmeddelande

Det mänskliga lidandet i Gaza är enormt. Som medmänniskor känner vi sorg och förtvivlan när civila dör av krigs- och terrorhandlingar, och som kollegor känner vi ilska och vrede när sjukhus attackeras och när sjukvårdspersonal utsätts för fara när de gör sina jobb. Sjukhus, sjukhustransporter, patienter och vårdpersonal måste fredas i alla konflikter. De får varken vara måltavla eller utgångspunkt för krigshandlingar. Den nuvarande situationen för civilbefolkningen i Gaza är fruktansvärd och inte minst har det påverkat möjligheterna att ge skadade vård. Det råder akut brist på sjukvårdsutrustning, smärtlindring, narkosmedel och andra läkemedel. Men också värme, mat och rent vatten. Vårdförbundet och Sveriges Läkarförbund kräver att civila skyddas och att: Internationell humanitär rätt respekteras, att vårdpersonal, vårdinrättningar och vårdfordon inte attackeras och att sjukvårdsinrättningar aldrig får användas till annat ändamål än att vårda patienter. Vårdpersonal ges möjlighet att b