Populära El Coto i ny vacker skrud.

22.3.2017 09:35 | Spring Wine & Spirits AB

Hittar du inte din favorit El Coto i hyllan? Du kan vara lugn. Marknadsledande vinet från Rioja har bara fått nya kläder!

Älskade Rioja! Intresset för spanska viner ökar och fortfarande är Rioja ett av svenskarnas favoritursprung. El Coto är marknadsledande i det svenska riojasegmentet, både för Crianza och vit rioja och vann dessutom ”The best Spanish Winery of the year 2016” i IWSC. Men kanske har du under den senaste tiden haft svårt att direkt hitta din favorit i hyllan? Det beror på att El Cotos vinportfölj nyligen har fått nya etiketter med design hämtad från den erkända illustratören Salvatore Adduci, senare graverad utav Ricardo Berriobeña.

Rioja ligger i norra Spanien på gränsen till Baskien och är Spaniens mest berömda vinområde, sedan 1991 med kvalitetsbeteckningen DOCa. Det är drygt 30 år sedan riojavågen kom till Sverige och den är fortfarande stark. Orsaken till framgången är den mjuka, varma stilen samt att vinerna är färdiglagrade när de släpps ut på marknaden. Konsumenten kan därmed vara säker på att få ett drickfärdigt och matvänligt vin när de väljer ett riojavin. Enligt regionens bestämmelser får ett riojavin aldrig tappas på box. El Coto är en ung bodega ur ett riojaperspektiv, grundad så sent som 1970. ”Coto” betyder reservat och vinproducentens kännetecken är den välkända hjorten.

Nyligen lanserade El Coto en helt ny design, hämtad från den erkända illustratören Salvatore Adduci, senare graverad av Ricardo Berriobeña. Med de nya etiketterna vill El Coto ytterligare förstärka kopplingen mellan design och vinhantverket: Både utsidan och insidan av varje flaska är och har varit utformad av riktiga hantverkare inom sin expertis. Två element har dock fått leva kvar: Vinet – och den välkända hjorten.

Så, du kan vara lugn. Vinet är detsamma, men i en vackrare och mer modern skrud!

För att se hela El Cotos svenska portfölj, klicka här.

El Coto Vintage Crianza
El Coto de Imaz Reserva Rioja
El Coto Crianza Rioja
El Coto Blanco Rioja
El Coto vingård

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.