Positivt besked om Finnkampen

Än lever hoppet för Finnkampen 2020. Finska regeringen ska utreda frågan vidare de närmaste dagarna om hur idrottsevenemang Finnkampen ska kunna arrangeras på ett säkert sätt.

Under den här veckan var det meningen att ett slutgiltigt besked om Finnkampen i Tammerfors skulle komma. Beskedet är: att det fortfarande jobbas för att genomföra landskampen 5-6 september.

Finska regeringen ska nu de närmaste utreda hur flera större arrangemang som påverkas av gränsrestriktioner ska kunna genomföras på ett säkert sätt. Finnkampen i friidrott är ett av de arranemangen som åsyftas. Det gör att det planerade styrelsemötet på finska friidrottsförbundet flyttas fram till efter beskedet från arbetsgruppen.

Finska friidrottsförbundet meddelar att besked väntas i början av nästa vecka.

- Vi ser det naturligtvis väldigt positivt att drömmen om Finnkampen 2020 fortfarande lever. Det här visar också på vilken status Finnkampen som evenemang har i båda länderna, säger Förbundsordförande Johan Storåkers.

- Vi har tillsammans med Finska förbundet verkligen jobbat stenhårt för att hitta möjligheter att genomföra Finnkampen och gjort det med gemensam respekt för den situation som råder, säger Generalsekreterare Stefan Olsson.

För frågor om arrangemanget, kontakta:
Stefan Olsson, Generalsekreterare: 0703-49 21 41
Johan Storåkers, Ordförande Förbundsstyrelsen: 0709-40 78 75

För idrottsliga frågor, kontakta:
Karin Torneklint, Förbundskapten: 0706-70 60 42