Premiär för A6 Avant e-tron concept på eCarExpo i Stockholm

Den 29 april gör A6 Avant e-tron concept för första gången publik premiär. Visningen sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm under valborgshelgen. Konceptbilen bjuder på en förhandstitt inför lanseringen av den serieproducerade bilen som kommer 2024. Med upp till 70 mils räckvidd och laddningskapacitet på upp till 270 kW är det en spännande mässnyhet för alla elbilsspekulanter som efterfrågat en eldriven kombi.

Publik premiär för A6 Avant e-tron concept under eCarExpo den 29 april - 1 maj.

Sverige ligger i Europatoppen när det gäller andel elbilar av nybilsförsäljningen. Dessutom är vi svenskar kända för att älska kombibilar. Intresset förväntas därför vara på topp för Audis senaste nyhet när den visas för första gången för en mässpublik på eCarExpo den 29 april.

I samband med att konceptbilen nyligen offentliggjordes avslöjades det att den kommande produktionsbilen kommer att ha upp till 90-95% gemensamt med konceptbilen. Inför lanseringen har Audi dessutom utvecklat en helt ny teknisk plattform kallad Premium Platform Electric tillsammans med Porsche. Den nya plattformen kommer att vara bas för en rad Audi-modeller framgent, alltifrån mellan- till lyxbilssegmentet. Från 2026 har Audi dessutom utlovat att märket enbart skall lansera elbilar.

-        Vi är väldigt glada och stolta över att kunna bjuda på en premiärvisning under eCarExpo. Elbilsmässan är en perfekt plats för att sondera utbudet på marknaden.  Audi har ett brett elbilsprogram och Audi Q4 e-tron är redan vår mest sålda modell i Sverige. Med nya A6 Avant e-tron räknar vi med att attrahera alla familjer som längtat efter en eldriven kombi, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Konceptbilen är på många sätt typisk märkets Avant-koncept, men här helt eldriven med 800-voltssystem, 100 kWh batteri och snabbladdning med upp till 270 kW.  Den serieproducerade bilen kommer att finnas både med bakhjuls- och fyrhjulsdrift i form av quattro.

Audi finns på plats på eCarExpo och i montern visas även elbilarna Q4 Sportback e-tron, Q4 e-tron, e-tron GT samt e-tron Sportback. För provkörning finns även Audi Q4 e-tron samt Audi e-tron på plats.

Elbilsmässan eCarExpo pågår den 29 april – 1 maj på Friends Arena i Solna, Stockholm.

Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.

Räkenskapsåret 2021: Rekordnivå i rörelseresultat och nettokassaflöde för Audi-koncernen18.3.2022 13:48:54 CET | Pressmeddelande

Under ett utmanande 2021 visade Audi återigen prov på sin styrka. Audi-koncernen nådde rekordnivåer både vad gäller rörelseresultat och nettokassaflöde. Omsättningen under föregående räkenskapsår var cirka 53 miljarder euro. Rörelseresultatet uppgick till 5,5 miljarder euro, medan rörelsemarginalen var 10,4 procent. Audi-koncernens höga nettokassaflöde på 7,8 miljarder euro vittnar om den starka förmågan till självfinansiering. Bakom den positiva resultatutvecklingen låg, förutom en aktiv hantering av halvledarbristen och en strikt kostnadsdisciplin, även prispositionering, starka restvärden, Lamborghinis och Ducatis goda resultat samt medvind i råvaruvärdering och valutaeffekter. Samtidigt fortsatte Audi konsekvent med omställningen och ökade leveranserna av elbilar med 57,5 procent. De konkreta effekterna av kriget i Ukraina på Audi-koncernens verksamhet kan i dagsläget inte slutgiltigt bedömas.