Premiär för Audi RS 5 Sportback i New York

I samband med New York International Auto Show den 29 mars-9 april premiärvisar Audi Sport en helt ny prestandamodell - Audi RS 5 Sportback. Med 2.9-liters V6 TFSI-motor på 444 hk med dubbla turboaggregat och 600 Nm i vridmoment levereras topprestanda i den eleganta femdörrarscoupen. Audi RS5 Sportback kommer att lanseras i USA och Kanada under hösten och introduceras i Sverige under 2019.

Audi RS 5 Sportback, Sonomagreen

“Audi RS 5 Sportback är mer än bara en mässnyhet – den erbjuder något nytt till våra kunder. Vår progressiva tolkning av en femdörrars prestandacoupe har varken en föregångare eller direkt konkurrent”, förklarar Michael-Julius Renz, chef för Audi Sport GmbH.

Audi RS 5 Sportback lanseras i USA och Kanada under det andra halvåret 2018. Den svenska marknadsintroduktionen är planerad till 2019.

För mer information om Audi RS 5 Sportback.

Informationen gäller endast Audi RS 5 Sportback i USA. Modellen är ännu inte till salu inom EU.

Audi RS 5 Sportback interiör
Audi RS 5 Sportback, Sonomagreen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning14.3.2018 10:05Pressmeddelande

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.