Premiär för Audi RS 5 Sportback i New York

I samband med New York International Auto Show den 29 mars-9 april premiärvisar Audi Sport en helt ny prestandamodell - Audi RS 5 Sportback. Med 2.9-liters V6 TFSI-motor på 444 hk med dubbla turboaggregat och 600 Nm i vridmoment levereras topprestanda i den eleganta femdörrarscoupen. Audi RS5 Sportback kommer att lanseras i USA och Kanada under hösten och introduceras i Sverige under 2019.

Audi RS 5 Sportback, Sonomagreen

“Audi RS 5 Sportback är mer än bara en mässnyhet – den erbjuder något nytt till våra kunder. Vår progressiva tolkning av en femdörrars prestandacoupe har varken en föregångare eller direkt konkurrent”, förklarar Michael-Julius Renz, chef för Audi Sport GmbH.

Audi RS 5 Sportback lanseras i USA och Kanada under det andra halvåret 2018. Den svenska marknadsintroduktionen är planerad till 2019.

För mer information om Audi RS 5 Sportback.

Informationen gäller endast Audi RS 5 Sportback i USA. Modellen är ännu inte till salu inom EU.

Audi RS 5 Sportback interiör
Audi RS 5 Sportback, Sonomagreen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.