Premiär för CUPRA Ateca i Sverige

Nya CUPRA Ateca

/ I helgen är det Sverigepreimär för CUPRA Ateca – den första modellen från det nya märket CUPRA.
/ CUPRA Ateca är en prestanda SUV som levereras med 300 hk, 4Drive och automat som standard.
/ I samband med lanseringen öppnas sju dedikerade CUPRA Corners hos återförsäljare i Stockholm (Haninge & Täby), Göteborg, Malmö, Växjö, Kalmar och Luleå.
/ Priset för CUPRA Ateca startar på 409.900 kr

Södertälje, 30-11-18. – I början av året meddelade SEAT att vi lanserar ett helt nytt märke vid namn CUPRA. CUPRA-märket har sina rötter i SEATs erfarna och prisbelönta motorsportdivision och visar ett nytt perspektiv på den kompetens, förmåga och potential organisationen besitter.

Sedan september har CUPRA Ateca gått att beställa i Sverige och till helgen sker den officiella Sverigelanseringen. I samband med lanseringshelgen öppnas också sex dedikerade CUPRA Corners i Stockholm (Haninge), Göteborg, Malmö, Växjö, Kalmar och Luleå. I januari öppnar ytterligare en CUPRA Cormer i Täby och ytterligare 3-5 CUPRA Corners planeras under 2019.

CUPRA Ateca kombinerar en imponerande prestanda med exklusiv design och materialval vilket gör den till en unik karaktär i SUV-segmentet. En turboladdad fyrcylindrig 2-liters bensinmotor ger anmärkningsvärda 300 hk och 400 Nm vridmoment. CUPRA Ateca är dessutom försedd med en mjuk och exakt sjustegs DSG-växellåda och 4-hjulsdrift som standard vilket ger köregenskaper utöver det vanliga.

CUPRA Atecas prestanda matchas av dess slående design. Med lackade svarta detaljer, digital instrumentering, fyra avgasrör och exklusiva 19" hjul förhöjs SUV:ens eleganta utseende.

Kärnan i CUPRA är dess kraft, prestanda och köregenskaper. För att möta dessa krav har CUPRA Ateca en av de mest avancerade fyrcylindriga bensinmotorerna på marknaden idag. CUPRA Atecas turboladdade motor och vridmoment ger en maxhastighet på 247 km/h. Kombinerat med en låg vikt ger den även en acceleration från stillastående start till 100 km/h på bara 5,2 sekunder.

Priset för CUPRA Ateca startar på 409.900 kr, då ingår 4DRIVE och DSG automat samt ett generöst utrustningpaket.

Standardutrustning hos CUPRA Ateca:

DESIGN – EXTERIÖR

• Mörktonade rutor
  • Takreling i svart
  • Extra karosskydd på skärmkant och sidotröskel
  • Svarta dekorationslister
  • 4 avgasrör
  • Bakspoiler
  • CUPRA-stötfångare

DESIGN - INTERIÖR

• Krom paket
  • Pedaler i krom
  • Sport-växelspaksknopp

FÖRARSTÖDSSYSTEM

• Front Assist + City Emergency broms + Fotgängarskydd
  • Främre och bakre parkeringssensorer med Park Assist
  • Top View kamera
  • Adaptiv Farthållare (ACC) > 210 km/h

FUNKTION

• Komfortpaket: Regn- och ljussensor + aut. avbländbar innerspegel
  • + automatisk Coming & Leaving Home-funktion
  • LED-interiörbelysning + Avancerad (flerfärgad) ambientebelysning
  • Komfort-bagageinklädnad
  • Körprofilsval och adaptiv chassireglering – DCC
  • Belyst make-up-spegel vänster med lock och ficka
  • 12 V uttag fram + mugghållare
  • Elektrisk Parkeringsbroms med Autohold funktion
  • Elfönsterhissar med komfortmanövrering och strömbrytare
  • Belyst sminkspegel höger
  • Två läslampor fram + två bak
  • Vinterpaket inkl Eluppvärmda framsäten, sidospeglar, spolar munstycken.
  • Elektrisk baklucka med virtuell pedal
  • Ytterbackspeglar, elinfällbara, elinställbara, separat uppvärmbara

KLIMATANLÄGGNING

• Climatronic med hastighetsberoende fläktreglering, freonfri