Audi

Premiär och säljstart för nya A3 Sedan

Dela

Audi premiärvisar och startar samtidigt försäljningen av nya A3 Sedan. Den andra generationen av modellen lanseras nu i en ännu vassare form. A3 Sedan är förarfokuserad med digital interiör och helt uppkopplad – från infotainment till assistanssystem. Under de eleganta karosslinjerna döljer sig nya drivlinor och förfinad chassisättning för såväl effektiva som inspirerande körupplevelser.

Premiär och säljstart för nya A3 Sedan
Premiär och säljstart för nya A3 Sedan

Södertälje 2020-04-21. Nya A3 Sedan kompletterar nya A3 Sportback med en sportig och samtidigt elegant design. Jämfört med föregångaren har den vuxit på längden med 4 centimeter till 4,50 meter med oförändrat axelavstånd. Även bredden har ökat med 2 centimeter till 1,82 meter och höjden med 1 centimeter till 1,43 meter. Interiört är takhöjden i förarsätet förbättrad med drygt 2 centimeter tack vare en lägre sittposition. Med 425 liter är bagageutrymmet lika stort som i föregångaren.

Kraftfull och elegant exteriör
Fronten domineras av den stora Singleframe-grillen med bikakemönster och markerade strålkastare. I toppversionen med Matrix LED-teknik består de nya digitala dagsljusen av 15 LED-segment som kan aktiveras individuellt och ge olika ljussignaturer beroende på utrustningsnivå. Till skillnad från A3 Sportback sträcker sig karosslinjen på A3 Sedan hela vägen till bakre stötfångaren. Linjen betonar bilens längd som är 15 centimeter längre än A3 Sportback och ger samtidigt ett elegant utseende. Den konkava ytan under den breda axellinjen markerar hjulen och trösklarna och skapar ett spel mellan ljus och skugga. Taklinjen sluttar ner från B-stolparna som på en coupé och avslutas i en spoiler på bakluckan. Som tillval erbjuds spoilern i kolfiber som ger en extra visuell accent som betonar den kraftfulla designen.

Strömlinjeformad kaross
Det högre bakpartiet och den stora diffusorn har förbättrat aerodynamiken. Nya A3 Sedan 35 TDI har ett Cw-värde på 0,25 vilket är 0,04 bättre än föregångaren. De justerbara luftintagen med två elektriskt ställbara lamellmoduler bakom grillen bidrar genom att reglera luftflödet. Dessutom sänks luftmotståndet tack vare den inklädda undersidan, förbättrad aerodynamik i backspeglarnas utformning och den aktiva kylningen av bromsarna.

Förarfokuserad och digital interiör
Interiören i A3 Sedan är förarfokuserad med lätt vinklade instrument och många detaljer som hämtats från de större modellerna. Den digitala MMI touch-skärmen mäter 10.1 tum och är intuitiv att hantera. Som standard ingår handskriftsavläsning och naturlig röststyrning som även kan ta hjälp av molnet i tillvalsversion. Bakom ratten, direkt i förarens siktfält, finns även en digital 10.25-tumsskärm som standard som styrs via multifunktionsratten. Med tillvalet Audi virtual cockpit plus ökar ytan till 12,3 tum och tre olika vyer kan väljas inklusive en sportigare grafik. Som tillval erbjuds även head-up display.

Uppkopplade infotainmenttjänster och Car2X-funktioner
I avancerade tillvalet MMI Navigation plus används den tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen  (MIB 3) med tio gånger så snabb datorkraft jämfört med föregångaren, vilket gör att uppkoppling och Audi-connect-tjänster går snabbare och enklare. Navigationssystemet ger t.ex. förslag baserat på tidigare resor och tar hänsyn till trafiksituationen baserat både på statistik och realtidsdata. I portföljen ingår även Car2X-tjänster som använder sig av information från andra uppkopplade Audi-bilar. Trafikfarliga vägavsnitt rapporteras mellan bilarna liksom hastighetsgränser. De kan även hitta lediga parkeringsplatser vid sidan av vägen. Även om man parkerat bilen kan myAudi-appen fortsätta navigationen via mobilen, vilket gör det snabbare och smidigare att nå sitt resmål direkt.

A3 Sedan kan även kopplas upp mot mobilen via Audi smartphone interface som integrerar Apple Car Play och Android Auto i bilens MMI. Med Audi phone box kan mobilen laddas induktivt och kopplas upp mot bilens antenn. A3 Sedan kan även låsas upp och startas via en Android smartphone med Audi connect-nyckeln. Upp till sex användare kan lagra sina önskade inställningar i individuella profiler för bl.a. sätesinställning, klimatanläggning och mediaval. Senare kommer även Amazon Alexa erbjudas på marknader där tjänsten är etablerad.

Förarassistentsystem för ökad komfort och säkerhet
Även förarassistanssystemen är effektivare tack vare att de är integrerade med varandra. I Audi pre sense front arbetar kameran bakom innerbackspegeln tillsammans med den främre radarn för att förhindra eller minska skadan vid olyckor. Även undanmanöverassistenten som är standard använder sig av data från sensorsystemet. Med den adaptiva körassistenten får föraren assistans att både hålla avstånd och sig i sin fil. Effektivitetsassistenten signalerar när det är smart att ta foten från gaspedalen för att spara bränsle och hämtar informationen även från navigationssystemet. I citytrafiken är urstigningsvarnare, korsningsassistent och omgivningskameror till hjälp för att öka säkerheten, vilket erbjuds strax efter marknadsintroduktionen.

Tre effektiva motorer inledningsvis
Till att börja med erbjuds A3 Sedan med två TFSI-motorer och en TDI-motor. A3 Sedan 35 TFSI är en 1,5-liters direktinsprutad motor på 150 hk med en nyutvecklad sexstegad manuell växellåda alternativt en sjustegad S tronic-växellåda. Utöver cylinder on demand är drivlinan med S tronic även utrustad med 48-volts mildhybridsystem. Systemet återvinner energin vid inbromsning och stöttar motorn med upp till 50 Nm i vridmoment vid acceleration från stillastående och låga motorvarv samt gör att A3 Sedan kan frirulla med motorn avstängd i många situationer. Under vardagskörning gör det att upp till 0.4 liter per 100 kilometer kan sparas in. A3 Sedan 35 TDI med 150 hk erbjuds med en sjustegad S tronic-växellåda där växlingarna sker via en ny växelspak som använder sig av shift-by-wire teknik.

Komfortabel och dynamisk på samma gång
Chassit i nya A3 Sedan är sportigt och samtidigt harmoniskt avstämt. Till stor del beror precisionen och reaktionshastigheten på det centrala reglersystemet som säkerställer optimalt samspel mellan alla delar som är relevanta för den tvärgående dynamiken. Som alternativ till standardchassit finns även sportchassi samt adaptivt chassi som tillval. Det senare erbjuder en stor bredd mellan hög komfort och agil körkänsla. Audi drive select gör att föraren kan anpassa fjädringen efter väglag och eget tycke – från komfortinriktat till distinkt och sportigt eller bränsleeffektivt. Systemet anpassar även karaktäristiken i gasrespons och den progressiva styrningen som varierar utväxlingen beroende på styrvinkel.

Priser och marknadsintroduktion
Säljstarten för nya A3 Sedan sker denna vecka och de första leveranserna i början av augusti. Redan nu kan de tre första motoralternativen beställas. Fler alternativ tillkommer i vår.

  • 35 TFSI 150 hk Proline, 6-växlad manuell: ca-pris från 286 000 kronor*
  • 35 TFSI 150 hk Proline, S tronic: ca-pris från 306 800 kronor*
  • 35 TDI 150 hk, Proline Advanced*, S tronic: ca-pris från 348 500 kronor*

Omfattande standardutrustning
Nya Audi A3 Sedan har en riklig standardutrustning med bl.a.

  • 16” aluminiumfälgar, 5-dubbelarmsdesign
  • LED-strålkastare
  • Audi drive select
  • Sportsäten med integrerat nackstöd och 4-vägs svankstöd
  • Sportmultifunktionsratt i läder, med växelpaddlar vid S tronic
  • Digital Cockpit 10,25” (12,3" tillval) och MMI Touch display 10,1”
  • Audi connect Safety & Service samt Audi connect
  • Audi smartphone interface och Audi phone box light för induktiv mobilladdning
  • 2-zons klimatanläggning och mittarmstöd fram
  • Audi pre sense front autobroms, farthållare, filhållningsvarning och undanmanöverassistent
  • Parkeringssensorer bak, ljus-/regnsensor och elställbara backspeglar
  • Barnstolsfästen, elmanövrerat barnlås

I Proline advanced ingår även 17”-fälgar, kylargrill i lackad titansvart med kromad ram, kantlist på frontspoiler i matt slenitsilver, diffusor med ram i matt selenitsilver.

Bränsleförbrukning blandad körning och CO2-utsläpp enligt beräknade NEDC. Uppdateras med WLTP-värden inom kort.

35 TFSI 150 hk, manuell, 4,7-5,0 l/100 km och 108-114 i CO2 -utsläpp
35 TFSI 150 hk, S tronic 4,7-4,9 l/100 km och 107-113 g/km i CO2-utsläpp.
35 TDI 150 hk, S tronic 3,6-3,9 l/100 km och 96-101 g/km i CO2-utsläpp.

* Ca-priser. Varje återförsäljare är fri i sin prissättning

Filmer
Se designteamet bakom Audi A3 Sedan beskriva modellen
Ladda ned film om A3 Sedan

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Premiär och säljstart för nya A3 Sedan
Premiär och säljstart för nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan
Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan
Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan
Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan
Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan
Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Interiör nya A3 Sedan
Interiör nya A3 Sedan
Ladda ned bild
MMI-touch Nya A3 Sedan
MMI-touch Nya A3 Sedan
Ladda ned bild
Nya A3 Sedan med S tronic
Nya A3 Sedan med S tronic
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum