Presseminarium om Ukrainakrigets påverkan på lantbruket

Med anledning av kriget i Ukraina vill LRF bjuda in till en ett digitalt presseminarium torsdagen den 7 april, klockan 9.30-10.30.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina i slutet av februari har läget för det svenska lantbruket gått från allvarligt till kritiskt inom vissa produktionsgrenar. På presseminariet medverkar LRFs förbundsordförande Palle Borgström samt LRFs näringspolitiska expert Lars-Erik Lundkvist och LRFs branschansvarig för kött Fredrik Sundblad. Vi går igenom det aktuella kostnadsläget och hur det har slagit för olika branscher med fokus på animaliesektorn.

Torsdag den 7 april:

09.30-09.35: Inledning av LRFs förbundsordförande Palle Borgström.
09.35-09.55: Pris- och kostnadsutvecklingen under 2022 med fokus på effekterna av Rysslands invasion. Expert: Lars-Erik Lundkvist.
09.55-10.15: Hur länge klarar sig animaliesektorn? Analys och fördjupning av svensk gris- och nötköttsproduktion. Expert: Fredrik Sundblad.
10.15-: Öppen frågestund

Anmäl dig på press@lrf.se Därefter får du en teamslänk.

Bönder minskar koldioxidutsläppen med 115 000 ton per år16.5.2022 12:36:24 CEST | Pressmeddelande

Intresset för klimatarbetet inom det svenska lantbruket är fortsatt högt. Hittills i år har 569 ansökningar till Klimatklivet beviljats vilket bedöms leda till en årlig utsläppsminskning med av koldioxid med 115 000 ton, att jämföra med fjolårets 88 000 ton. "Det är glädjande att antalet ansökningar från lantbruket ökar stadigt. Klimatklivet är i rådande läge en viktig del i arbetet för ett stärkt civilförsvar och helt i linje med LRFs hållbarhetsarbete", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Glädjande besked från riksdagen – artskyddet måste förändras6.5.2022 10:37:03 CEST | Pressmeddelande

Riksdagens miljö- och jordbruksutskott vill se en omedelbar förändring av artskyddsdirektivet genom fyra konkreta och omedelbara åtgärder. Något LRF ser positivt på. "Just nu sitter många skogsägare med långa listor från Skogsstyrelsen med arter som ska dokumenteras samtidigt som det finns en stor osäkerhet kring om man ens får bruka sin skog. Det är därför glädjande att en riksdagsmajoritet har enats i kravet att få till en skyndsam förändring. Vår förhoppning är att regeringen omedelbart agerar på alla punkter", säger LRF Skogsägarnas ordförande Paul Christensson.

LRF välkomnar det utökade krispaketet till lantbruket – nödvändigt för att trygga svensk livsmedelsproduktion25.4.2022 12:50:40 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterade Socialdemokraterna och Centern ett nytt stödpaket till Sveriges bönder på ytterligare 2 miljarder kronor. Även Moderaterna har föreslagit ett extrastöd till lantbruket i riksdagen. "Det är bra att regeringen och Centerpartiet har lagt fram ett förslag med fokus på jordbruket och i synnerhet den hårt drabbade animalieproduktionen", säger LRFs ordförande Palle Borgström.

LRF om vårändringsbudgeten: Nollskatt på diesel borde införas direkt för att säkra vårbruket19.4.2022 16:15:29 CEST | Pressmeddelande

På tisdagen den 19 april presenterade finansminister Mikael Damberg regeringens vårändringsbudget. Den innehöll bland annat full återbetalning av dieselskatt under perioden 1 juli 2022-30 juni 2023 samt 50 miljoner på att utveckla biogasen. "Det här är två förslag som LRF länge har drivit på, så det är positivt men vi saknar helt den stora bilden. Återbetalningen måste ske från och med årsskiftet så att vårbruket kommer med. De här åtgärderna räcker inte på långa vägar för att säkra den svenska livsmedelsproduktionen", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.