Pressinbjudan - invigning av Linköpings första mack för flytande biogas

Torsdagen den 25 juni kl.10 invigs Svensk Biogas första mack med flytande biogas (LBG) i Linköping.

Vid tankstationen finns det även möjlighet att tanka komprimerad biogas (CBG). Tankstationen är delfinanseriad av Klimatklivet. Svensk Biogas har sedan tidigare en tankstation för flytande biogas (LBG) i Mjölby.

På plats finns Anna Lövsén, vd för Svensk Biogas som berättar om satsningen, Gösta Gustavsson, Tekniska verkens styrelseordförande och Rebecka Hovenberg, vice ordförande som talar om biogasens viktiga roll när det gäller att möta miljö- och klimatmålen.

Media hälsas varmt välkomna till invigningen av macken!

Tid: Torsdagen den 25 juni kl10
Plats: Vid macken för flytande biogas i Mörtlösa (bredvid K- Rauta)

Anna Lövsén, vd Svensk Biogas, 013-20 81 91
anna.lovsen@svenskbiogas.se

Fakta flytande biogas:
Biogas är förnybart, närproducerat och ett av världens renaste bränsle som sluter kretsloppet. Biogasen produceras ur organiskt avfall, som exempelvis matavfall, och utöver biogas får man även biogödsel som används för ekologisk odling av livsmedel. Flytande biogas produceras genom att biogasen renas och kyls ned till ca -162 grader i ytterligare ett produktionssteg. Flytande biogas är effektivare att lagra och distribuera än biogas i gasform

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se