Pressinbjudan: 2022 års utsläpp av ålyngel

Det är åter dags för Tekniska verken att släppa ut drygt 125 000 decimeterlånga ålyngel. I år kommer de från Frankrike och sätts ut på totalt nio olika ställen, i både vattendrag och sjöar runtom i Östergötland och Kalmar län. Media och allmänhet hälsas välkomna att delta när ca 25 000 tusen av ålynglen simmar i väg i Stångån på tisdag morgon 26 april.

Ålutsättningen är en av åtgärderna som Tekniska verken utför med målet att bevara den akut hotade och mytomspunna ålen - och samtidigt kunna driva vattenkraftverken och producera fossilfri el.

- Balansen mellan att klara av klimatomställningen och värna vår biologisk mångfald i sötvatten är svår men helt nödvändig, säger Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, som ansvarar för arbetet med ål inom koncernen.

Tid: Tisdag 26 april kl 8.00
Plats: Shellmacken vid Braskens bro, Linköping.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)