Pressinbjudan: 2022 års utsläpp av ålyngel

Det är åter dags för Tekniska verken att släppa ut drygt 125 000 decimeterlånga ålyngel. I år kommer de från Frankrike och sätts ut på totalt nio olika ställen, i både vattendrag och sjöar runtom i Östergötland och Kalmar län. Media och allmänhet hälsas välkomna att delta när ca 25 000 tusen av ålynglen simmar i väg i Stångån på tisdag morgon 26 april.

Ålutsättningen är en av åtgärderna som Tekniska verken utför med målet att bevara den akut hotade och mytomspunna ålen - och samtidigt kunna driva vattenkraftverken och producera fossilfri el.

- Balansen mellan att klara av klimatomställningen och värna vår biologisk mångfald i sötvatten är svår men helt nödvändig, säger Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, som ansvarar för arbetet med ål inom koncernen.

Tid: Tisdag 26 april kl 8.00
Plats: Shellmacken vid Braskens bro, Linköping.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.