Pressinbjudan: Arla inviger innovationsgård

På Finngarne gård norr om Norrtälje kommer Arla att finansiera forskningsprojekt kring gårdsnära metoder som ökar mjölkproduktionens positiva miljöpåverkan, minskar klimatpåverkan och moderniserad teknik för bättre djuromsorg.

Välkomna till invigningen av Arlas innovationsgård, utanför Norrtälje.

”Forskning och metodutveckling på gårdsnivån går för långsamt. Det finns klimat- och miljömässiga vinster att skörda genom nya sätt att arbeta. Nu öppnar Arla en innovationsgård där vi kommer att finansiera forskningsprojekt och samarbeta med bönder, forskare och kunder”, säger Lisa Ehde chef för Member & Agri Commercial Arla Sverige.

Datum: 8 oktober 2021

Klockan: 12:00

Vid invigningen medverkar:

• Ibrahim Baylan, Näringsminister
  • Inger-Lise Sjöström och Jonas Carlgren, Styrelserepresentanter i Arla
  • Peder Tuborgh, Koncernchef Arla Foods
  • Kai Gyllström, vd Arla Sverige
  • Palle Borgström, ordförande LRF
  • Christian Nyrén, VD Stiftelsen Lantbruksforskning

Ackrediterade journalister är välkomna till gården eller delta via länk.

Anmälan till erik.bratthall@arlafoods.com

Välkomna till invigningen av Arlas innovationsgård, utanför Norrtälje.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.