Pressinbjudan: Arla och BroGas inviger bioenergianläggning på Gotland

På fredag den 18 juni sker invigning av en energianläggning som drivs på restprodukter från det gotländska skogsbruket. Investering är den största åtgärden inom klimatklivet på Gotland. Den ses som en viktig del i arbetet mot Gotlands vision som helt självförsör-jande på grön energi.

Många Arlagårdar levererar gödsel till Brogas biogasanläggning i Visby och får på det sättet biogödsel till åkrarna. Genom den nya anläggningen kommer nu biogas att kunna frigöras och användas i kollektivtrafiken och för andra fordon på Gotland. Den nya energianläggningen gör mejeriet i Visby till Arlas första helt fossilfria mejeri för mjölkpulverproduktion.

Vid invigningen som sker både digitalt och på mejeriet i Visby kommer Landsbygdsminister Jennie Nilsson, Landshövding Anders Flanking, Arla Sveriges vd Kai Gyllström, mejerichefen Magnus Dahlbom, vd BroGas Magnus Ahlsten.

Plats:                         Arla Visby mejeri, Lundbygatan 1, samt digitalt via länk.

Datum:                       Fredag den 18 juni 2021

Tid:                            Invigningen börjar 11:30

Föranmälning till invigningen krävs och vi kommer att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer kring smittspridning. För media som inte närvarar på plats i Visby delar vi en länk.

Föranmälan och frågor sker till Erik.Bratthall@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bygger mjölkgård i Nigeria – stöttar den lokala mjölkproduktionen17.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods ska bygga en toppmodern kommersiell mjölkgård i norra Nigeria. Gården kommer även att erbjuda utbildning och stöd till upp emot 1 000 lokala mjölkbönder som en del i Arlas långsiktiga arbete för att skapa offentlig-privata partnerskap. Detta främjar i sin tur den nigerianska mejerisektorns utveckling och landets strävan att öka den lokala livsmedelsproduktionen.