Pressinbjudan Bosse och Bettan slår rekord - igen!

Maj är tvillingarna Bosse och Bettans månad, det är då de lär ut allt de kan om avloppsvatten till alla tredjeklassare i Linköping. Antal barn som vill komma till Nykvarnsverket slår återigen rekord, i år är 1318 barn anmälda till besöket där de bland annat får veta varför det bara är kiss, bajs och toapapper som får spolas ner i toaletten.

Bild: Bosse och Bettan letar efter ett halsband som försvunnit ner i avloppssystemet.

Barnen får också veta varför det är dumt att spola ner tops och tvättlappar, vad det är för skillnad på hushållspapper och toalettpapper, hur mycket skräp Linköpingsborna spolar ner varje år och hur reningen av avloppsvattnet går till. De får också lära sig hur läkemedelsrester kan renas bort i avloppsvattnet med hjälp av ozon.

På förmiddagarna från och med 2 maj till och med 24 maj besöker barnen avloppsreningsverket. De får utföra enkla experiment och gå en guidad tur där de följer vattnets väg genom reningsprocessen.

En nyhet för i år är en experimentplats i ett tält, där barnen får lära sig hur mycket 1 kubikmeter är genom att själva bygga en kub med hjälp av blå "pinnar".

Media är varmt välkomna att träffa barnen under deras besök på Nykvarnsverket Torsdag den 2 maj kl 9.00.

Anmäl sker till:
Louise Martin Linge, projektledare, Tekniska verken, 013-30 85 01
louise.martinlinge@tekniskaverken.se

Bild: Barnen får lära sig vad 1 kubikmeter är genom att bygga en kub.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se