Pressinbjudan: Hur mår Sveriges stadskärnor?

Stadskärnans roll i staden är ett diskussionsämne som engagerar många. I samarbete med Fastighetsägarna har HUI Research nu undersökt utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Kartläggningen Cityindex innehåller den enda samlade statistiken över den kommersiella aktiviteten i alla 104 stadskärnor. På mässan Nordic Property Expo den 16 oktober presenteras resultatet.

En levande stadskärna är avgörande för många kommuners konkurrenskraft. Stadskärnan möter dock tuff konkurrens från både e-handeln och externhandeln. Under våren 2019 inledde därför Fastighetsägarna ett samarbete med HUI Research. Samarbetet gäller undersökningen ”Cityindex”. Undersökningen startade 2016 men omfattade då betydligt färre kommuner.

Idag innehåller Cityindex statistik över samtliga 104 stadskärnor i Sverige. Det ger möjligheter till unika trendanalyser och kompletta rankinglistor över hur stadskärnor presterar kommersiellt.

Bland annat omfattas omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restauranger, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer). Stadskärnorna definieras enligt en metod från Statistiska Centralbyrån, vilket möjliggör jämförelser mellan olika stadskärnor.

På den nordiska fastighetsbranschens nya mässa, Nordic Property Expo, presenterar och analyserar HUI Researchs vice VD Emma Hernell och Fastighetsägarnas stadsutvecklingsexpert Helena Olsson resultatet från årets undersökning.

Under arrangemanget finns en loungeyta för press och talare i lokalen A5.

Tid: Klockan 13.15 – 14.00 den 16 oktober 2019.

Plats: Svenska Mässan, Göteborg. Dragningen ingår i kunskapsspåret ”Ändrade konsumtionsmönster, både hot och möjlighet för lokalmarknaden".

Ackreditering: https://propertyexpo.se/for-press/ackreditering/

David BjörnbergOmvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Fastighetsägarna GFR: Västra Götalands län, Värmlands län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län och västra Östergötlands län.

031-755 33 03 david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.