Pressinbjudan: Hur mår Sveriges stadskärnor?

Stadskärnans roll i staden är ett diskussionsämne som engagerar många. I samarbete med Fastighetsägarna har HUI Research nu undersökt utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Kartläggningen Cityindex innehåller den enda samlade statistiken över den kommersiella aktiviteten i alla 104 stadskärnor. På mässan Nordic Property Expo den 16 oktober presenteras resultatet.

En levande stadskärna är avgörande för många kommuners konkurrenskraft. Stadskärnan möter dock tuff konkurrens från både e-handeln och externhandeln. Under våren 2019 inledde därför Fastighetsägarna ett samarbete med HUI Research. Samarbetet gäller undersökningen ”Cityindex”. Undersökningen startade 2016 men omfattade då betydligt färre kommuner.

Idag innehåller Cityindex statistik över samtliga 104 stadskärnor i Sverige. Det ger möjligheter till unika trendanalyser och kompletta rankinglistor över hur stadskärnor presterar kommersiellt.

Bland annat omfattas omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restauranger, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer). Stadskärnorna definieras enligt en metod från Statistiska Centralbyrån, vilket möjliggör jämförelser mellan olika stadskärnor.

På den nordiska fastighetsbranschens nya mässa, Nordic Property Expo, presenterar och analyserar HUI Researchs vice VD Emma Hernell och Fastighetsägarnas stadsutvecklingsexpert Helena Olsson resultatet från årets undersökning.

Under arrangemanget finns en loungeyta för press och talare i lokalen A5.

Tid: Klockan 13.15 – 14.00 den 16 oktober 2019.

Plats: Svenska Mässan, Göteborg. Dragningen ingår i kunskapsspåret ”Ändrade konsumtionsmönster, både hot och möjlighet för lokalmarknaden".

Ackreditering: https://propertyexpo.se/for-press/ackreditering/

David BjörnbergOmvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Fastighetsägarna GFR: Västra Götalands län, Värmlands län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län och västra Östergötlands län.

031-755 33 03 david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Flexibla och smidiga tjänster efterfrågas av boende – möjliggörs av framtidens fastighetsägare13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

När våra hem öppnas upp för ett ökat antal tjänster och leveranser blir våra bostäder marknadsplatser. Människor handlar, jobbar och äter hemma, och nya ekosystemet präglas därmed av ökade flöden som tar sig in i och ut ur fastigheten. Förändringen innebär möjligheter för fastighetsägare, som genom samarbeten kan knyta till sig leverantörer. Det ger mervärde för de boende i form av tjänstelösningar som är smidigare, mer flexibla och har ett lägre pris.

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.