Pressinbjudan: invigning av Uppsalas nya tankstation för biogas

Välkommen till invigningen av Uppsalas nya tankstation för biogas i Librobäck. Uppsala Vatten och Uppsala kommun är på plats och berättar varför biogas är en viktig del i Uppsalas mål att bli klimatneutralt år 2030.

Tid:

Tisdagen den 25 maj klockan 12.00-12.30.

Plats:

Uppsala Vattens nya biogastankstation på Edsbrogatan 4 i Librobäck.

Medverkande:

Erik Pelling (s), kommunstyrelsens ordförande; Rafael Waters, ordförande i Uppsala Vattens styrelse; Sigrid De Geyter, vd för Uppsala Vatten.

Anmälan:

Med hänsyn till den pågående pandemin är deltagarantalet begränsat till max 8 personer. Mejla hur många ni är som kommer till jesper.bohm@uppsalavatten.se.

Bakgrund:

2018 beviljades Uppsala Vatten Klimatklivets klimatinvesteringsstöd från Naturvårdverket på totalt 6 650 000 kronor för uppförandet av en ny biogastankstation.

Tankstationen i Librobäck blir Uppsala Vattens andra tankstation för biogas med norra Uppsala som upptagningsområde. Det finns sedan tidigare en tankstation vid Kungsängens gård med södra Uppsala som upptagningsområde.

Tankstationen kommer att minska koldioxidutsläppen med 1090 ton varje år, vilket motsvarar 150 bilar som kör ett varv runt jorden per år.