PRESSINBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen - dags att förbjuda bensin och diesel

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot fossila bränslen kan utformas. Ett skarpt fossilförbud kan minska utsläppen med 75 procent. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också. Välkommen till en serie pressträffar vi egentligen hade velat se från våra politiker.

Pressträffarna har redan rönt ett stort intresse – fler än 1500 personer har anmält sig på förhand.

På Naturskyddsföreningens pressträffar om klimatkrisen presenteras nyheter, undersökningar och statistik kring klimatet, och de kommer att gästas av både forskare och politiker. Naturskyddsföreningen har genomlyst hur ett förbud mot fossila bränslen kan genomföras och även granskat den svenska klimatpolitiken ur olika synvinklar.

Pressträff nr ett: 5 oktober kl 09.00-09.45: Fossilförbud – nödvändigt och fullt genomförbart

Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsförening inleder.

- Ny Sifo-undersökning: Så ställer sig svenska folket till ett fossilförbud.

- Klimatstatistik som visar temperaturökningens påverkan på skog, glaciärer och väder. Sveriges utsläpp är en bidragande faktor.

- Därför är ett fossilförbud nödvändigt, Kevin Anderson, professor och klimatforskare vid Manchester University.

- Så genomförs fossilförbudet, Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen, presenterar en ny juridisk analys.

- Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Pressträff nr två: 19 oktober kl. 9.00-9.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – räcker den ända fram?

Pressträff nr tre: 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar för klimatet?

Utrymme att ställa frågortill talarna kommer att finnas. Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl kommer att vara tillgänglig för frågor.

Pressträffarna sker online – anmäl dig här så får du en påminnelse dagen innan.

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.