Pressinbjudan: PRO demonstrerar vid riksdagen den 12 oktober

Omkring 300 pensionärer förväntas delta i manifestationen på Mynttorget utanför riksdagshuset i Stockholm. Initiativtagare är PRO-distriktet i Medelpad, som vill framföra PRO:s krav inför valrörelsen.

Från en tidigare manifestation på Mynttorget anordnad av PRO Medelpad. FOTO: Anneli Nygårds.

- Våra budskap är att den allmänna pensionen höjs, att tandvården ingår i högkostnadsskyddet och att äldreomsorgen får än mer resurser, säger Håkan Byberg, distriktsordförande PRO Medelpad.

PRO-pensionärerna från Medelpad har tidigare år anordnat manifestation utanför riksdagen. Vi anländer i bussar till Stockholm nästa tisdag. Väl på plats på Mynttorget hoppas vi kunna överlämna våra krav till något av regeringens statsråd. Vi förväntar oss också att våra förtroendevalda från Västernorrland kommer att närvara vid manifestationen.

- Väljarkåren i Sverige består till 25 procent av pensionärer. Det eller de partier som visar intresse för våra frågor kommer med all sannolikhet att märka det i valresultatet, säger Håkan Byberg.

Även Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, PRO, deltar i demonstrationen.

Varmt välkomna att bevaka manifestationen.

Tid: Klockan 15 den 12 oktober.

Plats: Mynttorget i Stockholm.

Håkan Byberg, distriktsordförande PRO Medelpad, telefon: 070-6554511.

PRO välkomnar skattesänkningar på sjukersättning1.9.2021 15:54:29 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen förslag på flera inkomstskattesänkningar. Bland annat föreslås personer som har sjukersättning få en kraftig skattesänkning från nästa år. PRO välkomnar att ekonomin kommer att förbättras för personer med sjukersättning, men skattesänkningar får inte ersätta höjda allmänna pensioner och satsningar på äldreomsorg, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.