Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Pressinbjudan Rundabordssamtal om flytande biogas (LBG) i transportsektorn

I morgon onsdag den 13 februari bjuder Svensk Biogas i Linköping och Toyota Material Handling i Mjölby in till rundabordssamtal om flytande biogas (LBG) i transportsektorn.

Svensk Biogas i Linköping kommer under 2019 att etablera en publik tankstation för flytande biogas (LBG) och komprimerad biogas (CBG) i Mjölby, och därefter ytterligare en i Linköping. Scania, Volvo och Iveco har det senaste året lanserat lastbilsmodeller (410-460 hk) som drivs på LBG och/eller CBG. Alla fossilfria drivmedel behövs, och biogas är ett av de fossilfria drivmedlen som kommer ha en naturlig plats i fordonssektorn i framtiden.

Toyota Material Handlings produktion i Mjölby blir fossilfri efter sommaren 2019 då den fossila gasolen, som idag är det bränsle som primärt används för att driva tork- och härdugnar i målerierna, ersätts med flytande biogas. Nu tittar företaget även på vilka möjligheter som finns att köpa fossilfria transporter.

Syftet med rundabordssamtalet är att samverka för att öka antalet fordon som drivs på biogas inom den tunga transportsektorn i regionen.
Vilka utmaningar finns? Vilka möjligheter medför biogas? Vad krävs för att våga satsa på transport med biogasdrivna lastbilar?
Hur kan vi tillsammans hjälpas åt att få till de 10 första lastbilarna med LBG-drift i regionen?

Media hälsas välkommen kl 12.30 - 13.00!

Datum: Onsdag 13 februari 2019
Plats:   Mjölby Stadshotell (vid Mjölby tågstation)

Anna Lövsén, vd, Svensk Biogas, 013-20 81 91
anna.lovsen@tekniskaverken.sen

Agneta Ring, hållbarhetschef, Toyota Material Handling, 070-309 10 55
agneta.ring@toyota-industries.eu

Sara Anderberg, kommunikationschef, 073-078 91 34
Sara.Anderberg@toyota-industries.eu

Svensk Biogas i Linköping AB är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping AB (publ).

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Uppdatering: Vattenläckan i Vikingstad lagad11.4.2019 13:46:06 CESTPressmeddelande

Den vattenläcka som uppstod i Vikingstad under torsdagsmorgonen är nu åtgärdad, och det är nu normala förhållanden i vattenleveransen. Dock kan det förekomma missfärgat vatten som inte är farligt att dricka. Under morgonen uppstod en vattenläcka i Vikingstad utanför Linköping. Läckan påverkar även omkringliggande orter, som exempelvis Sjögestad, Nykil och Västerlösa. Det är ännu oklart vad läckan beror på, men den uppstod i samband med ett grävarbete.