Pressinbjudan: Så kan Sverige öka takten mot en cirkulär ekonomi

Naturvårdsverket utreder åtgärder som ska förbättra förutsättningarna för kemisk återvinning. Hur ska Sverige kunna dra nytta av den nya tekniken, både miljömässigt och ekonomiskt? Och hur kan tysk-svenskt samarbete bidra till cirkulära plastflöden?

Med tyska och svenska talare från politik, näringsliv och myndigheter diskuterar vi den 10 november hur innovativ teknik, som kemisk återvinning, kan hjälpa samhället mot en cirkulär ekonomi och samtidigt placera Sverige i framkant av en ny global och hållbar industri. Vi får också ta del av det senaste från FN:s klimatmöte i Glasgow.

Webbinariet modereras av Sanna Balsvik och äger rum på engelska.
Det är kostnadsfritt och riktar sig till politiker, beslutsfattare inom näringslivet, representanter från myndigheter, medier och NGO:s.

Program för den 10/11, kl 10.30 - 11.45:

Välkommen – Malin Johansson, kommunikationschef, Tysk-Svenska Handelskammaren och Mark Meier, vd BASF Sverige och Vice President BASF Norden/Baltikum

The chemical industry towards net zero emissions
En global utblick över pågående klimatprojekt och på hur ny innovativ teknik kan påskynda den viktiga resan mot klimatneutralitet inom kemibranschen. Vi får också ta del av det senaste från FN:s klimatmöte i Glasgow.
Talare: Harald Pflanzl, Senior Vice President of North-West and Central Europe, BASF

Chemical recycling in Sweden – Update on the current situation
Hur långt har den pågående regeringsutredningen kommit?
Talare: Åsa Stenmarck, Material Flow Expert, Naturvårdsverket

Customer and consumer perspective of a circular economy for plastic
Orkla, Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel och storhushåll, om förutsättningarna för en mer hållbar utveckling av förpackningsmaterial.
Talare: Elna Hallgard, utvecklingschef förpackningar, Orkla Foods Sverige AB

We need to hurry up! – Modererad paneldiskussion
Hur kan regeringen skynda på investeringarna mot mer resurseffektiva plastflöden i Sverige? Hur kan regeringen och företagen arbeta tillsammans för att påskynda processen? Och hur kan tysk-svenska samarbeten bidra?
Medverkande: Riksdagsledamöterna Amanda Palmstierna (MP) och Rickard Nordin, (C) samt Elna Hallgard, Orkla och Mark Meier, BASF

Sanna Balsvik avrundar.

Evenemanget genomförs i samarbete med den tyska kemikoncernen BASF som i sin egen färdplan har högt ställda ambitioner avseende den cirkulära ekonomin.

Detta är ett webbinarium inom ramen för German Swedish Tech Forum, den bilaterala innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom. Läs mer om forumet här.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Skolor får miljoner för satsning på tyska – växande behov av språkkunskaper i näringslivet6.9.2021 15:51:31 CEST | Pressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammarens initiativ för att främja det tyska språket i svenska skolor är inne på sitt tredje år. Det innebär att nu totalt 125 skolor runt om i Sverige tilldelats medel för att stötta särskilda satsningar på tyska språket. Drygt 4,5 miljoner kronor har delats ut till svenska skolor från norr till söder sedan 2018. Behovet av språkkunskaper växer i näringslivet.

Tredje utlysningsrundan för att främja tyska språket har inletts5.5.2021 09:10:38 CEST | Pressmeddelande

För att vända trenden att allt färre svenska elever läser tyska stöttar Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm särskilda och långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor genom initiativet Deutsch – Ditt val! Nu inleds den tredje utlysningsrundan och skolor runt om i landet kan söka medel för nästa läsår. Totalt kommer 1,5 miljoner kronor att delas ut för kommande läsår.