Pressinbjudan till Storkyrkan i samband med Riksmötets öppnande

Media välkomnas till gudstjänsten i Storkyrkan i Stockholm i samband med Riksmötets öppnande, tisdag 25 september kl 12:20. Journalister och fotografer som vill närvara måste ha en pressackreditering till Storkyrkan.

Foto: Magnus Aronson

Fotopool utanför Storkyrkan

Media som vill bevaka utanför Storkyrkan måste också ha ackreditering. Du kan enbart ackreditera dig till antingen fotopoolen utanför Storkyrkan eller den inne i Storkyrkan. Det går inte att få ackreditering till båda.

Information om gudstjänsten

Gudstjänsten leds av domprost Hans Ulfvebrand och domkyrkokaplan Kristina Ljunggren. Högtidstalare är Hans Ulfvebrand.

Musik framförs av S:t Jacobs Kammarkör under ledning av domkyrkokantor Gary Graden. Domkyrkoorganist Mattias Wager, orgel.

Ackreditering krävs

Observera att media måste ackreditera sig till Storkyrkan för att närvara vid gudstjänsten senast torsdag den 6 september kl 16.00.

Möjlighet till ljudtappning finns. Ta med en xlr-kabel.

Ansökan om ackreditering – viktig information!

Alla som ansöker om ackreditering kommer att genomgå Säkerhetspolisens registerkontroll. På grund av det rådande säkerhetsläget kommer ingen att kunna ansöka om ackreditering efter 6 september kl 16.00.

Ansökan görs via e-post till adressen emelie.simmons@svenskakyrkan.se

Ange följande uppgifter i din ansökan:

•     Namn

•     E-postadress och telefonnummer

•     Medieföretag

•     Personnummer

•     Kontaktuppgifter till din närmaste chef

KONTAKT

Emelie Simmons, pressansvarig för Riksmötets öppnande, Storkyrkan. 0709-69 95 38

Foto: Magnus Aronson

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.