Pressinbjudan till Teknikföretagens konjunkturprognos: Double-dip i Europa!

Efter den kraftiga rekylen under sommaren när tidigare nedstängda ekonomier åter öppnade upp, har vi kunnat notera en tydlig avmattning de senaste månaderna.

Nyckelfaktorn för utvecklingen i världsekonomin framöver förblir coronasituationen och framförallt de politiska åtgärderna för att begränsa smittspridningen. Så länge som restriktionerna bibehålls eller, som nyligen, till och med skärps är en uthållig och stark återhämtning mycket osannolik.

Hur blir utvecklingen framåt när restriktioner som hämmar den ekonomiska aktiviteten och osäkerheten kring pandemin lägger sig som en våt filt över investeringar och konsumtion?

Tid: Webbinarium torsdagen den 19 november 2020 kl. 10.00

Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall presenterar konjunkturprognosen. Därefter diskuterar han ekonomisk utveckling och påverkan av covid-19-pandemin med Torbjörn Isaksson, chef för makroekonomisk analys på Nordea, och Johan Giesecke, f d statsepidemiolog och professor emeritus vid Karolinska Institutet. Presentationen modereras av Teknikföretagens presschef, Per Braconier.

Presentation och rapport publiceras på Teknikföretagens webb i anslutning till pressträffen. Det kommer att finnas möjlighet för media att boka individuella intervjuer. Frågor från media tas även gärna emot under presentationen via menti.com, ange kod 79 53 26 8.

Vänligen anmäl ditt intresse till Per Braconier via per.braconier@teknikforetagen.se eller 070-534 51 66 så snart som möjligt. Länk till webbsändningen hittar du här https://youtu.be/zai64I82Qb0 och på Teknikföretagens webb, www.teknikforetagen.se.

Hjärtligt välkommen!

Klimatfrågan allt viktigare för ungdomar men återspeglas inte i gymnasievalen10.11.2020 10:52:21 CETPressmeddelande

Teknikföretagen och Ungdomsbarometerns nya rapport ”Klimatet brinner – vem släcker?” visar att miljöintresset växer bland unga. Hela 69 procent av de unga anser också att teknik är avgörande eller mycket viktigt för att lösa klimatutmaningen. Trots det uppger bara en fjärdedel att de låter sitt engagemang för miljö och klimat påverka valet av gymnasieutbildning. Endast 8,7 procent av eleverna i Sverige sökte Teknikprogrammet 2020.