Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.

Världsvattenveckan genomförs digitalt, med över fyrahundra evenemang och tusentals deltagare i 170 länder. Seminariet ”Navigating multiple crises. Between adaption och mitigation” genomförs på engelska och är uppdelat i tre delar, varav den första äger rum på onsdag den 25 augusti. Se fullständigt program och deltagare nedan.

Tid: 25 augusti 2021 kl. 15:00 - 16:00
Anmälan: https://www.worldwaterweek.org/press/resources

Arrangörer: Naturskyddsföreningen, Alliance for Global Water Adaptation, Stockholm International Water Institute, Swedish Water House.

Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation

At the backdrop of the upcoming COP 26 in Glasgow, this session focuses on exploring water related resilience-centric governance in the face of multiple and cascading crises, in particular for climate change. The concept of resilience is useful not only to understand complex systems experiencing uncertainty and change but also to reimagine our governance responses to such change. The session will include welcome speech by Per Bolund, Minister for Environment and Climate and Deputy Prime Minister, Sweden and keynote speech by Nigel Topping, United Kingdom's High Level Champion for Climate Action at COP26.

Programme:

Karin Lexén, Swedish Society for Nature Conservation

Welcome note: Building blocks for synergies between climate mitigation and adaptation Per Bolund, Minister for Environment and Climate and Deputy Prime Minister, Sweden

Key Note:
Nigel Topping, United Kingdom's High Level Champion for Climate Action at COP26

Blanca Elena Jiménez Cisneros, Ambassador of Mexico in France and Former Director of the National Water Commission (CONAGUA), Mexico

Governance bouncing forward? Bringing resilience thinking into water governance
Amy Fallon, Doctoral Candidate, Department of Built Environment, Aalto University, Finland

Dr John Matthews, Executive Director, Alliance for Global Water Adaptation

Andra dagens seminarium, program.

Tredje dagens seminarium, program.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.