Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.

Foto: Kungliga Hovstaterna/Mattias Edwall

Efter succén för damlandslaget i basket-EM kommer alltså nästa glädjebesked för Svensk Basket. Prins Daniels beslut att acceptera förfrågan kommer naturligtvis lägligt i en tid där Sverige söker basket-EM 2021 men också när basketintresset växer. Inte minst bland unga där basketen nu enligt mätningar är den fjärde mest populära sporten att konsumera.

– Jag har i samtal med Prins Daniel fått höra hur positivt han ser på basketens roll i de socioekonomiskt utsatta områdena och hur vi kan främja folkhälsa hos andra målgrupper än de som redan idag idrottar mycket. Jag tror basketen har en viktig roll i det svenska samhället här och det är något vi måste vårda, säger generalsekreterare Johan Stark.

När en kunglighet åtar sig ett beskyddarskap innebär det att den kungliga personen främjar föreningens, institutionens eller organisationens verksamhet. Detta kan göras på olika sätt, men generellt innebär det att beskyddaren kan sägas ge vikt och status åt verksamheten genom att öka uppmärksamheten och medvetenheten kring organisationen och dess arbete. Vid beskyddarskap för mer långsiktig verksamhet syftar beskyddarskapet också till att inspirera andra människor till att bidra med sitt stöd.

Prins Daniel är sedan tidigare beskyddare till bland annat en Svensk Klassiker, Hjärt- och Lungfonden samt en Frisk Generation. Exakt hur Prinsens beskyddarskap av basketen kommer att gestalta sig kommer att visa sig framöver.

Foto: Kungliga Hovstaterna/Mattias Edwall

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.