Privatleasing lockar trots hög kostnad
– Särskilt svårt är det att blicka tre år framåt i tiden och veta att det är en bil och en kostnad som passar ens liv. Det är sällan möjligt att säga upp ett avtal utan stora merkostnader, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Att det är bekvämt är nog också det mest övertygande argumentet, för särskilt billigt är det inte, även om det är lätt att luras av en månadskostnad som kan verka rimlig.
– Exempelvis 2 995 kronor per månad kan kännas billigt för en helt ny bil men det blir mer än 100 000 kronor efter tre år, säger Carl-Erik Stjernvall.
100 000 kronor kan räcka för att köpa en riktigt bra begagnad bil, som dessutom skulle ha ett betydande värde kvar efter tre års tid, eller som kontantinsats för att med sedvanligt billån själv äga sin nya bil.
– En ny bil är aldrig billig och med privatleasing lämnas ägandeskapet till finansbolag som dessutom vill gå med vinst. Det blir hyrestagaren som får betala för hela kalaset, säger Carl-Erik Stjernvall.
På senare tid har begagnatpriserna stabiliserats, och andrahandsvärden på bilar sjunkit mindre än tidigare år. Bland annat bonus-malus-systemet, ändrade förmånsregler för dem som kör tjänstebil och en ökad export har bidragit till att efterfrågan på en del begagnade bilar är större idag än tidigare.
Vinnare på det är bilägare och förstås även de finansbolag som äger leasingbilarna, eftersom bilarnas värde efter tre år kan bli högre än kalkylerna visar.
Tänk på det här innan du privatleasar:
- Vad händer om hushållets behov ändras? Behövs en större bil, en som är billigare eller erbjuds en tjänstebil?
- Har du/ni tidigare kunnat lägga undan motsvarande bilens månadshyra? Om inte är det risk för att ekonomin inte blir som man tänkt.
- Hade du/ni tänkt köpa en begagnad bil? En begagnad bil som är några år gammal är ofta billigare eftersom värdeminskningen inte blir lika stor, särskilt om man äger bilen en längre period.
- Finns det frågor du inte får svar på i leasingavtalet eller villkoren? Det är viktigt att all information finns med eftersom en hyra inte omfattas av konsumentköplagens reklamationsrätt. Kräv skriftliga förtydliganden om du är osäker på något.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum