PRO-Pensionärernas Riksorganisation

PRO och Råd & Rön öppnar konsumentrådgivning

När alltfler kommuner lägger ner sin konsumentrådgivning startar Pensionärernas Riksorganisation, PRO, egen rådgivning tillsammans med tidningen Råd & Rön. I ett pilotprojekt som pågår under april och maj månad ska tjänsten provas i Västmanland.

- Det här ska bli riktigt givande, säger Anders Nordenbris, konsumentansvarig i PRO-distriktet i Västmanland. Jag hoppas att pilotprojektet välkomnas av medlemmarna och att det förlängs efter prövoperioden. Nu kör vi!

PRO-medlemmar i Hallstahammar, Sala, Skinnskatteberg och Surahammar kommer att få hjälp med konsumentfrågor av konsumentvägledare hos Råd & Rön. Tidningen ägs av Sveriges Konsumenter. Råd & Rön erbjuder hjälp med konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål. Pilotprojektet innebär att PRO:s medlemmar i nämnda kommuner får tillgång till ett direktnummer till konsumentvägledarna, som hjälper till vid problem och konflikter.

- Det är tråkigt att många kommuner slutar tillhandahålla konsumentvägledning när samtidigt många äldre blir lurade av oseriösa säljare, både via telefon och dörrförsäljning, säger Anders Nordenbris. Därför är det särskilt viktigt att vår rådgivning startar just nu.

Det går också bra att skicka in avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna Reklamationsnämnden, för granskning av konsumentvägledarna. De kan också i vissa fall hjälpa till att ta kontakt med företag.

För mer information: Anders Nordenbris, projektledare PRO,
telefon: 076- 812 71 30, mail: anders.nordenbris@telia.com

PRO-Pensionärernas Riksorganisation

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.