PRO: Välkommet besked från SKL om att kompensera pensionärerna

PRO har tryckt på för att parterna bakom tjänstepensionsavtalet PA-KL ska omförhandla det avtal som gett sänkta tjänstepensioner för många pensionärer. Sveriges kommuner och landsting, SKL, meddelade idag fredag den 26 januari, att de som drabbats ska kompenseras.

-  Våra och andras påtryckningar har givit effekt. Vi kan bara välkomna beskedet att SKL nu tagit sitt förnuft till fånga och kompenserar de som drabbats av de sänkta tjänstepensionerna. Nu förväntar vi oss att parterna lyckas förhandla fram ett nytt avtal som ger trygghet och stabilitet, säger Christina Tallberg.

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.