PRO välkomnar regeringens nya hemtjänstutredning

En fast omsorgskontakt är förhoppningsvis ett första steg till en ökad kontinuitet i hemtjänsten. Det är bra att regeringen nu initierar förbättringar. PRO ser därför positivt på utredningen.

– Äldre som har hemtjänst och deras anhöriga behöver ha en fast kontaktperson. Kontinuiteten inom hemtjänsten är ett stort problem. Äldre ska inte ständigt behöva släppa in nya personer i sitt hem. Det skapar otrygghet och ökar risken för missförstånd, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

Debatten präglas ofta av bristen på äldreboendeplatser – det är också viktigt, men om äldreomsorgen ska fungera för alla äldre måste det ske kraftiga förbättringar även inom hemtjänsten.

– Kvalitén inom äldreomsorgen måste bli bättre. PRO har tillsammans med Kommunal exempelvis tidigare krävt ökade resurser och bättre villkor för personalen för att det ska kunna fungera. Tillsammans har PRO och Kommunal 830 000 medlemmar. Vi kommer nu att följa utredningen med intresse och förutsätter att det leder till förbättringar, säger hon.