Råd för framtiden hetare än någonsin

Nu öppnar årets brottsförebyggande konferens, Råd för framtiden. 600 av landets brottsförebyggare möts i Örebro för praktisk kunskap i vardagen – kameraövervakning, socialt utsatta områden och säkra festivaler står på programmet.

Den 19-20 april pågår Råd för framtiden i Örebro. Nuläget och fortsatt utveckling i det brottsförebyggande arbetet kommer att diskuteras, liksom vad som har hänt ett år efter att regeringen presenterade det nationella brottsförebyggande programmet ”Tillsammans mot brott”.

– Trots stora utmaningar går vi framåt tillsammans i det brottsförebyggande arbetet, säger Karin Svanberg, enhetschef på Brå. Konferensen fokuserar i år särskilt på hur teoretisk kunskap kan bli praktisk nytta i vardagen.

I programmet deltar forskare bland annat från Brå, justitie- och inrikesminister Morgan Johansson är på plats, den amerikanske forskaren Eric L Piza pratar om kameraövervakning som metod mot kriminalitet. I panelerna finns bland andra Bettan Byvald, socialarbetare i Angered, som ger sin syn på hur man kan arbeta i socialt utsatta områden; Joppe Pihlgren från Svensk Live pratar i panelen om samverkan mot sexualbrott och för trygga och säkra festivaler.

Annat på programmet: Center mot våldsbejakande extremism, inrättat vid Brå, berättar om sin nystartade verksamhet. Studiebesök sker i stadsdelen Vivalla, med fokus på hur fastighetsbolagen kan öka tryggheten i bostadsområdena.

– Råd för framtiden är en unik mötesplats för de som kan göra skillnad i praktiken. Lokala poliser, samordnare, stadsplanerare och näringsliv är några av de som kan mötas och byta erfarenheter. Trygghet börjar med de som finns i närområdet, säger Karin Svanberg.

Tid: Den 19 april kl. 12.30–16.00, den 20 april kl. 8.30–14.15

Plats: Conventum Kongress, Fabriksgatan 17-19, Örebro.

Hela programmet och mer information finns på www.bra.se/rff

För ytterligare information:
Karin Svanberg, enhetschef Brå, 072-99 58 494, karin.svanberg@bra.se
Lisa Persson, projektledare Brå, 076-89 82 411, lisa.persson@bra.se

Presskontakt för intervjuer på plats i Örebro:
Helena Cho Györki, pressekreterare Brå, 076-898 24 17, press@bra.se

För övriga pressfrågor om Brå:
Monica Landergård, pressansvarig Brå, 072-99 58 500, press@bra.se

Fakta om Råd för framtiden
Råd för framtiden är en nationell konferens som arrangeras för artonde gången av Brå, i år i samarbete med Örebro kommun.

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsförebyggande arbete och rättsväsendets reaktioner på brott.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Uppdaterad kl 10.45 Anmälda brott 2018 – Preliminär statistik17.1.2019 10:56Pressmeddelande

Idag publicerar Brottsförebyggande rådet den preliminära statistiken över anmälda brott 2018. Statistiken omfattar alla händelser som anmälts och registrerats som brott hos Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och andra brottsutredande myndigheter under det föregående året. De anmälda brotten inkluderar även händelser som efter utredning visade sig inte vara brott.