Råd för framtiden hetare än någonsin

Nu öppnar årets brottsförebyggande konferens, Råd för framtiden. 600 av landets brottsförebyggare möts i Örebro för praktisk kunskap i vardagen – kameraövervakning, socialt utsatta områden och säkra festivaler står på programmet.

Den 19-20 april pågår Råd för framtiden i Örebro. Nuläget och fortsatt utveckling i det brottsförebyggande arbetet kommer att diskuteras, liksom vad som har hänt ett år efter att regeringen presenterade det nationella brottsförebyggande programmet ”Tillsammans mot brott”.

– Trots stora utmaningar går vi framåt tillsammans i det brottsförebyggande arbetet, säger Karin Svanberg, enhetschef på Brå. Konferensen fokuserar i år särskilt på hur teoretisk kunskap kan bli praktisk nytta i vardagen.

I programmet deltar forskare bland annat från Brå, justitie- och inrikesminister Morgan Johansson är på plats, den amerikanske forskaren Eric L Piza pratar om kameraövervakning som metod mot kriminalitet. I panelerna finns bland andra Bettan Byvald, socialarbetare i Angered, som ger sin syn på hur man kan arbeta i socialt utsatta områden; Joppe Pihlgren från Svensk Live pratar i panelen om samverkan mot sexualbrott och för trygga och säkra festivaler.

Annat på programmet: Center mot våldsbejakande extremism, inrättat vid Brå, berättar om sin nystartade verksamhet. Studiebesök sker i stadsdelen Vivalla, med fokus på hur fastighetsbolagen kan öka tryggheten i bostadsområdena.

– Råd för framtiden är en unik mötesplats för de som kan göra skillnad i praktiken. Lokala poliser, samordnare, stadsplanerare och näringsliv är några av de som kan mötas och byta erfarenheter. Trygghet börjar med de som finns i närområdet, säger Karin Svanberg.

Tid: Den 19 april kl. 12.30–16.00, den 20 april kl. 8.30–14.15

Plats: Conventum Kongress, Fabriksgatan 17-19, Örebro.

Hela programmet och mer information finns på www.bra.se/rff

För ytterligare information:
Karin Svanberg, enhetschef Brå, 072-99 58 494, karin.svanberg@bra.se
Lisa Persson, projektledare Brå, 076-89 82 411, lisa.persson@bra.se

Presskontakt för intervjuer på plats i Örebro:
Helena Cho Györki, pressekreterare Brå, 076-898 24 17, press@bra.se

För övriga pressfrågor om Brå:
Monica Landergård, pressansvarig Brå, 072-99 58 500, press@bra.se

Fakta om Råd för framtiden
Råd för framtiden är en nationell konferens som arrangeras för artonde gången av Brå, i år i samarbete med Örebro kommun.

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsförebyggande arbete och rättsväsendets reaktioner på brott.

Abonnera på våra pressmeddelanden.