Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Råd gällande ryska och belarusiska idrottsutövare som är barn och ungdomar och som vill delta vid tävlingar, cuper i Sverige

FOTO: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

– Det är tyvärr ett nödvändigt råd men det är bedrövligt att vi hamnat i en situation där vuxnas krigförande och agerande hindrar barn och ungdomar från olika kulturer att mötas över gränser för att idrotta, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Rysslands, med stöd av Belarus, krig mot Ukraina är en exceptionell situation som resulterat i att EU och flera andra stater beslutat om omfattande och långtgående sanktioner. Det finns dock ännu inga bindande sanktioner som uttryckligen berör idrottsverksamhet. Riksidrottsförbundets råd har tagits fram efter önskemål om stöd från medlemsförbund med utgångspunkt i vikten av att alla barn får idrotta i en trygg och säker miljö och att inga barn genom sitt idrottande ska riskera att hamna i utsatta situationer.

Hela underlaget ”RF råd till SF gällande ryska och belarusiska idrottsutövare som är barn och ungdomar och som vill delta vid tävlingar, cuper i Sverige hittas här (länk)

FOTO: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna