RAPPORT: Distansarbete och kostnader - striden om de 87 miljarderna

Färre kontorsplatser kan innebära miljarder i insparade kostnader för arbetsgivare. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som varnar för att låta kortsiktig resultatjakt och bristande beslutsunderlag bli styrande för distansarbetet efter pandemin.
Sveriges Ingenjörers rapport Distansarbete och kostnader
de arbetsgivare som skär ner antalet arbetsplatser.
Sveriges Ingenjörers rapport Distansarbete och kostnader - Striden om de 87 miljarderna visar att det finns stora pengar att spara kortsiktigt för de arbetsgivare som skär ner antalet arbetsplatser.

En genomsnittlig kontorsplats i Sverige kostar över 62 000 kronor årligen. Det visar Sveriges Ingenjörers nya rapport - Distansarbete och kostnader – Striden om de 87 miljarderna. Allra dyrast är kontoren i Stockholms län: 88 754 kronor per arbetsplats och år. De lägsta kostnaderna finns i Jämtlands län där en kontorsplats kostar 38 624 kronor per år. Totalt betalar företagen 87 miljarder kronor årligen för sina kontorsytor.

– Minskade kontorsytor är förenat med stora, kortsiktiga vinster för företagen. Ett exempelföretag i Stockholm med 300 anställda sparar 18 miljoner kronor om året. Men en iver att kapa kostnader är inte ensamt ett gott skäl till att skära ner på arbetsplatser, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef, Sveriges Ingenjörer.

En prognos som Sveriges Ingenjörer beställt av konsultbolaget WSP pekar på att antalet distansarbetade timmar på svensk arbetsmarknad kan öka med drygt 170 procent, jämfört med innan Coronapandemin. Rapporten speglar läget då pandemins restriktioner har hävts och arbetsplatserna kan fungera som tidigare. Ett ökat distansarbete för med sig en rad möjligheter för den anställde, men också risker om det inte sker under rätt förutsättningar.

– Arbetsgivarna måste alltid erbjuda alla anställda en god arbetsmiljö, som är likvärdig med den som finns på kontoret. Detta gynnar såväl företagens långsiktiga utveckling som arbetstagarnas hälsa, säger Johan Kreicbergs.

Sveriges Ingenjörer uppmanar arbetsgivare att ta fram genomarbetade underlag och föra aktiv dialog med medarbetare och lokala fackliga representanter vid beslut om långtgående distansarbete.

Länsvisa kostnader för en kontorsplats*:

• Stockholms län: 88 754 kr
  • Jämtlands län 38 624 kr

Genomsnitt hela landet: 62 275 kr

Genomsnitt övriga landet (exklusive Stockholm): 43 941 kr

*Kostnaderna avser en genomsnittlig kontorsplats (25m2) per år och anställd i respektive län, exklusive moms. Beräkningen är gjord på sammanlagda kostnader för bland annat hyror och drift.

Källa: Sveriges Ingenjörer Distansarbete och kostnader - Striden om de 87 miljarderna

Sveriges Ingenjörers rapport Distansarbete och kostnader
de arbetsgivare som skär ner antalet arbetsplatser.
Johan Kreicbergs, chefsekonom/chef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer