Rapportlansering: Korta vägen till arbetsmarknaden – via praktik?

Praktik har visat sig vara en god väg in på arbetsmarknaden – för arbetstagarna. Men hur ser det ut för arbetsgivarna? Det undersöker ny rapport som lanseras den 27 april. Medverkar gör bland andra statssekreterare Sophia Metelius (L).
Lotta Stern, professor i sociologi, och Susanna Allstrin, master i statsvetenskap, har undersökt praktikprojektet Korta vägen.

Stor kompetensbrist hos företagen och undersysselsättning bland utrikes födda är några av svensk arbetsmarknads väl kända problem, överutbildning hos migranter likaså.

Korta vägen är en förberedande utbildning för primärt nyanlända utomnordiska akademiker i syfte att korta deras väg in på arbetsmarknaden bland annat genom relevant praktik. Ambitionen är att hjälpa deltagarna till rätt jobb snarare än ett jobb. I en ny intervjustudie har Lotta Stern, professor i sociologi och vd Ratio, och Susanna Allstrin, statsvetare och projektledare Ratio, undersökt arbetsgivares erfarenheter av att emot praktikanter via Korta vägen och vad som enligt deras åsikter utgör en bra praktik.

Välkommen till ett öppet seminarium den 27 april då de presenterar sina resultat och berättar om lärdomar för praktikplatser! Medverkar för en diskussion gör även:

• Mia Bernhardsen, chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning, Svenskt Näringsliv
  • Rasha Chidiac Mokhalati, nationellt tjänsteansvarig för Korta vägen, Arbetsförmedlingen
  • Thomas Holmström, utbildningsledare arbetsmarknadsutbildningar, Folkuniversitetet
  • Victoria Larsson, Senior HR Manager, Wallenius Wilhelmsen Ocean
  • Sophia Metelius, statssekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsministern (L)

Seminariet äger rum t,-

Lotta SternVd & professor

Lotta Stern är vd på Ratio. Hon är professor i sociologi vid Stockholms universitet och arbetsmarknadsforskare.

Tel:0761855817lotta.stern@ratio.se