Medierna utmanar och förstärker könsstereotyper bland vd:ar
Ny forskningsrapport visar förändringarna i porträtteringen av manliga och kvinnliga vd:ar över tid.

En jämställd arbetsplats kan innebära en jämn fördelning bland män och kvinnor i ledarroller. Men hur beskriver media vd:ar av olika kön? Vilka stereotyper tillskrivs dem? Och hur har representationen förändrats över tid?
Detta undersöker Linda Weidenstedt, fil. dr. i sociologi, och Linda Haegerström, tidigare forskningsassistent, i en ny rapport från Ratio. Studien, som bygger på analyser av artiklar från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri mellan åren 2000 och 2022, visar att kvinnliga vd:ar är överrepresenterade i mediebilden – men att skillnader i framställning mellan könen fortfarande består.
Trots att endast 13 procent av Sveriges vd:ar var kvinnor år 2022 utgjorde de hela 42 procent av porträtteringarna i de tre tidningarna. Det kan tyda på en medveten strävan att synliggöra kvinnor i näringslivet. Samtidigt visar rapporten att män fortfarande dominerar mediebilden och att vissa skillnader i tonläge, teman och bildspråk kvarstår.
– Det har skett tydliga förändringar mellan 2010 och 2022, som i mångt och mycket tyder på en mer jämlik porträttering av kvinnliga och manliga vd:ar, inte bara i termer av antal porträtteringar per grupp, utan också vad gäller innehåll. Där har det skett en del förändringar och förskjutningar åt olika håll, säger Linda Weidenstedt.
Balanserad bild – men nya skillnader uppstår
I jämförelsen mellan 2010 och 2022 framträder en mer balanserad ton i rubrikerna, där framgångar och karriärvägar lyfts i liknande utsträckning för kvinnor och män. Samtidigt har kvinnors privatliv nästan försvunnit ur porträtteringarna, medan männens fått större utrymme, förklarar Linda Weidenstedt.
Förekomsten av temat privatliv har sjunkit drastiskt för kvinnliga vd:ar sedan 2010, medan den har ökat för männen och ligger på 70 procent av artiklar om manliga vd:ar år 2022. Detta är intressant då det kan vara en reaktion på kritiken att kvinnor förut ofta blev frågade om barn, partner och privatliv när sammanhanget egentligen handlade om arbetslivet.
Studien visar också att:
-
Vd-titeln används allt oftare för kvinnor, något som bidrar till att befästa deras yrkesroll.
-
Män får oftare epitet, som ”fastighetshajen”, vilket betonar status och drivkraft.
-
Kvinnor beskrivs oftare genom personlighet och relationer, medan män kopplas till pengar, konkurrens och framgång.
-
Bildmaterialet förstärker könsnormer: kvinnor visas oftare stående och leende, medan män oftare sitter med allvarligt uttryck.
Kontakter
Margareta BarabashRedaktör och projektledare
Tel:+46763477540margareta.barabash@ratio.seLänkar
Följ Ratio
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ratio
Så kan företag omskola i AI:s tidevarv4.12.2025 10:40:00 CET | Pressmeddelande
En ny skift från Ratio – Näringslivets forskningsinstitut diskuterar och analyserar hur företag snabbt kan ställa om kompetenser i en föränderlig värld.
Ny studie: Så låser förtätning fast bostadsmarknaden och driver upp priserna4.11.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots stigande priser byggs det knappt några småhus i Stockholm-Uppsala. En ny rapport visar hur förtätningslinjen låst fast bostadsmarknaden — och vad som krävs för att vända trenden.
Nya studier: Så gick det med Trygghetsöverenskommelsen – egentligen25.9.2025 14:41:04 CEST | Pressmeddelande
Under hösten 2022 sjösattes Trygghetsöverenskommelsen, som har beskrivits som en av de mest omfattande arbetsmarknadsreformerna i Sverige sedan 1938. Hur har implementeringen egentligen fungerat? Detta undersöks i två nya rapporter från Ratio – Näringslivets forskningsinstitut.
Företag missar chansen att använda tjänstepension i rekryteringssyfte9.9.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Endast en minoritet av svenska företag använder tjänstepension som ett aktivt rekryteringsverktyg. Det visar en ny rapport från Ratio, som bygger på enkätsvar från över 1 200 företag i Svenskt Näringsliv.
Unga forskare får Ratio-stipendium för internationella utbyten5.6.2025 13:12:08 CEST | Pressmeddelande
Tre doktorander knutna till forskningsinstitutet Ratio har tilldelats stipendier för att stärka sin forskning genom internationellt utbyte och deltagande i framstående konferenser. Georgios Sideras, doktorand i socioekonomiska teknikstudier vid Ratio och SoeTech vid Lunds universitet, fokuserar i sin forskning på arbetsmarknadsekonomi och teknikutveckling. Georgios stipendium möjliggör deltagande i sommarprogrammet vid University of Michigans Institute for Social Research (ICPSR), vilket har ett särskilt fokus på avancerade kvantitativa metoder. Axel Norgren, doktorand i nationalekonomi vid Linköpings universitet och Handelshögskolan i Stockholm, studerar kompetensförsörjning och arbetsmarknad för lärare, med en specialinriktning på den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen. Axels stipendium kommer att användas för att finansiera konferensdeltagande och skapa möjligheter att delta i och dra nytta av internationella forskningsmiljöer. Amanda Stenström, doktorand i industriell e
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum