Rätt förberedd och försäkrad på skidresan till Alperna

Skidsäsongen är i gång och under sportlovsveckorna beger sig många till Alperna. Förhoppningsvis väntar härlig skidåkning. Men res inte oförsäkrad. Det kan bli mycket dyrt om olyckan är framme. Oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå ger tips inför och under resan.

- Res aldrig oförsäkrad. Det kan bli mycket dyrt om du råkar ut för en olycka i skidbacken eller blir akut sjuk. Utan försäkring kan du själv behöva betala för sjukhusvård utomlands och hemresa i ambulansflyg, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Hemförsäkringen ger bra skydd

Det finns ett reseskydd i alla hemförsäkringar. Försäkringen täcker framför allt kostnader för vård och hemtransport men även ersättning vid stöld och skador på bagage. I hemförsäkringen ingår dessutom ett rättsskydd och ett ansvarsskydd.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller inte för en pågående sjukdom eller skada. Om du nyligen har varit sjuk eller har en kronisk sjukdom bör du kontakta ditt försäkringsbolag före resan.

Skador i skidbacken

Om du skadar dig så att du måste uppsöka vård kan du ha rätt till ersättning från en olycksfallsförsäkring. Tänk på att anmäla skadan till alla olycksfallsförsäkringar som du omfattas av

- När vuxna åker off-pist, i liftgator eller i lavinfarliga områden, räknas det som riskfyllda aktiviteter. De är ofta undantagna i hemförsäkringar och ibland också i olycksfallsförsäkringar. Kontrollera vad dina försäkringar täcker om du ska ägna dig åt sådana aktiviteter, tipsar Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Ansvarsförsäkring krävs i Italien

Från den 1 januari 2022 ska skidåkare i Italien ha en ansvarsförsäkring för att få åka i skidbackarna. Utan försäkring kan man få böter och indraget liftkort. Den som inte har försäkring måste köpa skyddet tillsammans med liftkortet. Ansvarsförsäkring ingår i alla hemförsäkringar.

- Se till att ta med ett reseintyg från försäkringsbolaget där det framgår att du är försäkrad. Då kan du slippa både böter och att köpa en extra försäkring på plats avslutar, Gabriella Hallberg.

• Ta reda på vilka försäkringar du har före resan.
  • Kontrollera att alla resenärer är försäkrade. Vissa försäkringsbolag kräver att alla personer i hushållet är namngiva i försäkringsbrevet för att omfattas av hemförsäkringen.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag om du har varit sjuk före resan. Du kan behöva en medicinsk förhandsbedömning för att veta hur ditt reseskydd gäller.
  • Ladda ned ditt resebevis/försäkringsbevis från försäkringsbolaget före resan. Ta med ditt EU-kort om du reser inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien.
  • Skaffa ett läkarintyg om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
  • Om du blir akut sjuk eller skadad, kontakta ditt försäkringsbolag eller den larmcentral som bolaget samarbetar med.
  • Ta reda på vad som gäller i det land du åker till. Följ de regler som gäller i skidbackarna.