Regeringen beviljar koncession för Kallak
Koncessionsområdet är beläget ca 2 kilometer sydost om byn Björkholmen och ca 40 kilometer väster om Jokkmokk. Den sökta bearbetningskoncessionen är belägen inom området för bolagets undersökningstillstånd för området Kallak K nr 1.
Brytningen av fyndigheten är planerad att ske i ett dagbrott.
I beslutet från regeringen finns tolv unika villkor som bolaget har att uppfylla:
- Bolaget ska utöver vad som anges i detta beslut, i fråga om försiktighetsmått, skyddsåtgärder och kompensationsåtgärder, nyttja marken i enlighet med vad som angivits i ansökan med bilagor och kompletteringar samt vad bolaget i övrigt har åtagit sig i detta ärende.
- Anläggningsarbeten till följd av nyttjande av koncessionen ska ske under perioder då minsta möjliga negativa påverkan uppstår för den pågående renskötseln i omgivande områden.
- Koncessionsområdet ska ta så lite mark i anspråk som möjligt. I möjligaste mån ska påverkan på för renar undvikas. Vid nyttjandet av koncessionen ska bolaget i övrigt se till att minsta möjliga negativa påverkan uppstår när flyttledernas angränsande betesområden nyttjas.
- Vid nyttjande av koncessionen ska Jåhkågasska tjiellde samebys merkostnader till följd av påverkan på möjligheten att nyttja flyttleder för renar och renbete ersättas. Fastställande av ersättning och prövning av eventuella tvister om ersättning följer minerallagens bestämmelser.
- Om Jåhkågasska tjiellde sameby, trots åtgärder för att möjliggöra rådande renflytt, har behov av lastbilstransporter av sina renar förbi koncessionsområdet ska bolaget bekosta sådana transporter.
- Bolaget ska etablera skyddsstängsel, skyddsvallar eller andra anläggningar för att minimera risker för olyckor med renar inom koncessionsområdet. Anläggningarna ska utformas för att möjliggöra säkra övergångar för renar genom eller förbi koncessionsområdet.
- Bolaget ska årligen göra en uppföljning av konsekvenserna för rennäringen av nyttjandet av koncessionen och redovisa denna till bergmästaren, Sametinget och Länsstyrelsen i Norrbottens län.
- Bolaget ska löpande samråda med Jåhkågasska tjiellde , Sirges och Tuorpon i syfte att klarlägga behovet av åtgärder och resurser för att uppfylla villkor 1 − samebyar i 7 samt i övrigt för att motverka störningar på renskötseln. Bergmästaren ska efter samrådet ta ställning till om det finns behov av ändrade villkor enligt 6 kap. 4 § minerallagen.
- Bolaget ska vid nyttjandet av koncessionen föra en dialog med Riksantikvarieämbetet och Naturvårdsverket i syfte att säkerställa att nödvändig hänsyn tas till Laponias status som världsarv.
- Bolaget ska, efter avslutad verksamhet, se till att koncessionsområdet återställs så att marken åter kan nyttjas för rennäring. En plan för efterbehandling ska utarbetas i samråd med berörda samebyar i ett tidigt skede av gruvverksamheten och uppdateras löpande.
- Bolaget ska till bergmästaren ställa en ekonomisk säkerhet om 1 000 000 kronor.
- För det fall sökanden avser att nyttja koncessionen till att ansöka om ett tillstånd enligt miljöbalken till gruvverksamhet inom koncessionsområdet så ska sådan ansökan inkludera en In Impact Advice Note on Assessment Environmental genomförd enligt principerna i IUCN World Assessment Heritage, som dessförinnan har översänts till Världsarvscentret vid Förenta nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur.
Kontakter
Daniel LagerqvistPresskontakt
Tel:0790-605662daniel.lagerqvist@jokkmokkiron.seOm
Följ Jokkmokk Iron
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jokkmokk Iron
Reviderad tidsplan för miljötillståndansökan28.6.2023 08:55:20 CEST | Pressmeddelande
Beowulf Mining meddelar idag att man reviderar tidsplanen för när dotterbolaget Jokkmokk Iron ska lämna in sin miljötillståndsansökan för Kallak Norra.
Brett innovationssamarbete ska lösa framtidens hållbara gruvtransporter16.6.2023 08:27:47 CEST | Pressmeddelande
Självkörande fordon med eldrift, transportband och pipelines. Det var några av de innovativa idéer som togs fram när Jokkmokk Iron bjöd in forskare, myndigheter och näringslivet till en heldagsworkshop för att diskutera logistiklösningar för framtidens hållbara gruvverksamhet.
Jokkmokk Iron och Inlandsbanan i nytt projekt för att lyfta transportlösning16.5.2023 09:47:45 CEST | Pressmeddelande
Bryt ut den nordligaste delen av Inlandsbanan mellan Arvidsjaur och Gällivare för en snabb upprustning av järnvägen tillsammans med andra intressenter inom den gröna omställningen i norra Sverige. Det är projektet som Jokkmokk Iron och Inlandsbanan AB nu går vidare med. ”Vi har inte tid att vänta, omställningen behövs nu” säger Ulla Sandborgh.
Jokkmokk Iron kräver svar kring Inlandsbanan6.4.2023 11:13:37 CEST | Pressmeddelande
Sveriges gröna omställning drivs från norr och allt fler aktörer väljer att investera i en hållbar utveckling av den svenska industrin. Men för att lyckas med omställningen krävs långsiktiga och hållbara transportalternativ i hela landet och nu kräver Jokkmokk Irons vd Ulla Sandborgh tydliga svar och bjuder in alla ansvariga aktörer till samråd.
Idéstudien för Kallak Norra visar positiv potential24.1.2023 09:29:42 CET | Pressmeddelande
Jokkmokk Iron har glädjen att presentera positiva resultat för den idéstudie (Scoping Study) som moderbolaget Beowulf genomfört gällande Kallak Norra. Detta stärker bolagets planer på att börja producera högkvalitativt järnkoncentrat år 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum