Regeringen föreslår öppnande av mer idrott och publik

Regeringen presenterade idag i ett förslag med lättnader för antal deltagare i arrangemang och möjligheter till publik på 500 personer som ska gälla from 17 maj om smittläget tillåter. Förslaget ska skickas på remiss.

– Det är och har varit en oerhört prövande tid för idrottsrörelsen. Vi har 70 förbund med över 250 olika idrottsgrenar och pandemin har så klart påverkat oss på olika sätt. Flera av våra idrotter har drabbats orimligt då regelverket är trubbigt och jag hoppas verkligen att detta innebär att mer smittsäker idrott kan bedrivas snart, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

Regeringen föreslår följande i remissen:

• Lättnader vad gäller deltagarantalet på vissa arrangemang.
  • Vid exempelvis stora sport- och kulturevenemang med anvisade platser utomhus ska publiken kunna uppgå till 500 personer från 17 maj - om smittutvecklingen tillåter det.

– Pandemin är inte över även om vi ser ett ljus i mörkret. Idrotten kommer att påverkas under en lång tid framåt. Vi har fått 1,3 miljarder kronor i stöd och av dessa är drygt 200 miljoner öronmärkta för att förbund och förenignar ska kunna återstarta sin verksamhet. Vi behöver se framåt och succesivt öppna upp så att vi kan behålla och rekrytera barn, unga och vuxna till idrottsrörelsen. Detta är en framtidsfråga för ökad folkhälsa, gemenskap i förening och ett starkare Sverige och nu behöver regeringen fatta beslut, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”