Regeringen har lyssnat på M Sverige
Det nuvarande reseavdraget är alldeles för lågt i förhållande till de faktiska kostnader bilister har. Dagens förstärkningar innebär en förbättring men det är inte tillräckligt. M Sverige har ställt krav på fler insatser för hur bilisternas kostnader kan lindras: Sänk skatten på drivmedel i takt med ökad reduktionsplikt, ta bort skatten på trafikförsäkringen, fyrdubbla glesbygdsavdraget, ta temporärt bort trängselskatt och broavgift, sänk energiskatten till EUs minimikrav, ta bort momsen på drivmedel.
– Ett förstärkt reseavdrag är viktigt, och var det även före de senaste höjningar av drivmedelspriserna, eftersom nivåerna har legat stilla i mer än tio år och inte speglar verkliga kostnader. Höga bränslekostnader drabbar främst personer med låga inkomster, utan fungerande alternativ till bilen och med arbete som kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen. I ett sådant läge lönar det sig sämre att ta ett jobb, i synnerhet utanför den egna kommunen. Bilen håller ihop Sverige. Utan bilen skulle dagens 69 arbetsmarknadsregioner splittras till 257 små, säger Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
