Regeringen lämnar statligt anställda i sticket med förändringarna i LAS

Fackförbundet ST kräver att regeringen lämnar ett tydligare besked om att förändringarna för anställningsvillkoren på svensk arbetsmarknad ska anpassas även till den statliga sektorn. Dagens presentation av LAS-förhandlingarnas slutresultat lämnar drygt 270 000 statligt anställda i ovisshet om i vilken utsträckning anställningsvillkoren kommer kunna anpassas på motsvarande sätt som nu ska ske på den privata sidan.

- När arbetsmarknadsministern säger att staten och parterna krokat arm är det ju bara halva sanningen. För staten har ju bara gått med på att införa de förändringar som de privata arbetsgivarna velat ha, till exempel mer flexibilitet i anställningsskyddet, medan det som rör omställningsstöd och kompetensutveckling för anställda i privat sektor i stora delar inte är tillämpbar i den statliga sektorn, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Exempel på förändringar i regeringens och januaripartiernas nya förslag som inte kommer att kunna införas i statlig sektor är den utvidgade företrädesrätten vid återanställning, skyddet mot stapling av visstidsanställningar, och den förstärkta möjligheten till utfyllnad av lön vid studieledighet. Grundlagen lägger också hinder för kollektivavtalade anpassningar av det nya begreppet ”sakliga skäl” inom statlig sektor. Behovet av att göra justeringar genom kollektivavtal blir därför som störst inom statlig sektor.

- Det här är frågor som vi nu måste hantera i kommande förhandlingar, med statens egna myndigheter. Därför hade det varit rimligt att förvänta sig att arbetsmarknadsministern redan nu tydligt aviserat att man ger direktiv till Arbetsgivarverket att anpassa avtalen i samma riktning. Att bara förvänta sig att parterna ska lösa det är att lämna våra medlemmar i sticket om vilka villkor som kommer att gälla, säger Britta Lejon.

Ny arbetsrätt riskerar missa statliga sektorn16.9.2021 15:15:48 CEST | Pressmeddelande

Förslagen till ny LAS, omställningsstöd och kompetensutveckling på den svenska arbetsmarknaden är fortfarande huvudsakligen anpassat för den privata sektorn, trots den omfattande kritik som förslagen fått under processens gång. Fackförbundet ST har i en gemensam remiss med åtta förbund i förhandlingsrådet OFR/S,P,O tydligt framfört att förbunden nu förväntar sig att det slutliga förslaget bättre anpassas till den statliga sektorn.

Sverige måste ta större ansvar för ambassadpersonal16.8.2021 14:59:08 CEST | Pressmeddelande

Den kaotiska evakueringen av utländska beskickningar i Afghanistan blottlägger den svenska utrikesförvaltningens bristfälliga ansvarstagande för de lokalt anställda på den svenska ambassaden. Det menar fackförbundet ST, som kräver att de lokalt anställda i större utsträckning ska omfattas av samma rättigheter och skydd som utsända diplomater. Det gäller inte bara i Afghanistan utan i alla länder där arbetsvillkoren för de som utför tjänster åt Sverige är riskabla på olika sätt.