Regeringen låser återigen in hyresstödet: ”Borde ha lärt sig av gamla misstag”

Regeringen kom i dag med besked om att hyresstödet förlängs till att omfatta perioden januari-mars 2021. Trots att många handlare är i stort behov av sänkta hyreskostnader för att klara pandemin ställer sig Svensk Handel kritiska till att ett stöd som inte fungerat nu åter sätts i system.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Krisen fortsätter och vi är inne i pandemins trettonde månad. Vi behöver stöd som snabbt når ut till hårt drabbade handlare. Dessvärre riskerar hyresstödet återigen att bli en hägring, av de fem miljarder som regeringen tidigare avsatte för hyresstödet har merparten inte nyttjats. Stödet har helt enkelt inte fungerat, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Förlängningen av hyresstödet aviserades redan i januari men fortfarande finns ingen möjlighet att ansöka om stödet. Svensk Handel anser att stödet skulle kunna betalas ut parallellt, eller till och med före, om regeringen på allvar hade ambitionen att stötta utsatta företag.

”Fastighetsägare ska inte agera domare”

- Det är olyckligt att regeringen återigen låser in hyresstödet genom att kräva att landets fastighetsägare tar ansvar. Fastighetsägare ska inte agera domare i frågan om pressade handelsföretag ska få ta del av offentliga stöd eller ej. Regeringen borde ha lärt sig av gamla misstag, säger Mats Hedenström.

Med en vaccinationsprocess som förhoppningsvis tar fart och som leder till att samhället kan öppna upp igen måste frågan om vilka stadskärnor vi vill ha efter pandemin lyftas.

- Fastighetsägarna har alla skäl i världen att stötta sunda handelsföretag så att de överlever pandemin. Ett samarbete där vi gemensamt hittar lösningar för att klara oss igenom krisen är ett ömsesidigt intresse, ingen vill se tomma butikslokaler, avslutar Mats Hedenström.

Regeringen har även föreslagit en ytterligare förlängning av hyresstödet för perioden april-juni 2021.

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.