Regeringen måste undanröja osäkerheten för svensk industri

”Det är bra att Magdalena Andersson uppmärksammar den gröna industriella revolution som pågår runtom i Sverige i sin regeringsförklaring, men för att den positiva utvecklingen ska fortsätta krävs det att konkurrenskraften för svensk industri säkerställs”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna

– Om vi inte stärker konkurrenskraften för svensk industri blir det varken någon grön omställning eller några nya jobb. Det är helheten som avgör. Konkurrenskraften styrs av en rad olika faktorer – som möjligheten att rekrytera rätt kompetens, en fungerande elförsörjning och effektiva och rättssäkra tillståndsprocesser, säger Per Hidesten.

Han konstaterar att det märks en växande frustation över att landets styrande inte verkar förstå industrins behov.

– Politiken har varit oförmögen att vidta de åtgärder som krävs för att undanröja osäkerheter och skapa ett gynnsamt investeringsklimat, säger Per Hidesten.

Historisk chans att visa ledarskap

Sveriges nya regering har därför en historisk chans att visa ledarskap och göra industrins gröna omställning till sitt politiska projekt. De osäkerhetsfaktorer som behöver undanröjas kan sammanfattas i fem punkter:

1. Förbättra kompetensförsörjningen. Det svenska utbildningssystemet behöver stärkas rejält – hela vägen från grundskola till universitet. Både yrkesutbildningar och tekniska högskolor på toppnivå behövs. Matchningen på arbetsmarknaden behöver också förbättras. Inför skattelättnader och andra drivkrafter för att locka kompetens till industriföretagen i norra i Sverige.

2. Säkra samhällets elförsörjning. De politiska beslut som hittills tagits räcker inte alls för att skapa ett robust elsystem som ger stabilitet och trygghet inför framtiden. Om vi ska klara den gröna omställningen krävs en kursändring i energipolitiken och en uttalad ambition att kraftigt skala upp elproduktionen.

3. Effektivisera tillståndsprocesserna. Dagens processer präglas av långa beslutstider, oförutsägbarhet och rättsosäkra tolkningar. Cementafallet är en illustration av de problem som industrin påtalat tidigare, men som tyvärr inte åtgärdas.

4. Ta täten i digitaliseringen. Tack vare tidigare framåtsyftande investeringar är Sverige idag ett av världens mest digitaliserade länder. För att inte bli omsprungna behöver vi bygga ut den digitala infrastrukturen och stärka den digitala grundkompetensen. Samtidigt behöver vi satsa mer på forskning och spetskompetens.

5. Värna öppenhet och handel. Tyvärr finns det politiska strömningar inom EU som vill begränsa den globala handeln och som har en övertro på politikens förmåga att peka ut framtidens tillväxtområden. Sveriges politiker måste stå upp mot dessa tendenser och försvara den fria ekonomins principer.

– Industrin har länge varit basen i det svenska välståndsbygget och med rätt förutsättningar kan industrin fortsätta växa, vara konkurrenskraftig och skapa alla de tusentals jobb som Magdalena Andersson lyfter i regeringsförklaringen, avslutar han.

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Parterna i brev till regeringen: slopa karenstiden vid korttidsstöd9.11.2021 07:43:59 CET | Pressmeddelande

Den 24 månader långa karens som finns vid korttidsarbete bör slopas tillsvidare. De företag som använt sig av korttidsstöd under pandemin måste även kunna använda sig av korttidsstödet i den cementkris som riskerar att brisera inom kort. ”Det här är en åtgärd som kan rädda jobben och företagens framtida kompetens”, det skriver Industriarbetsgivarna och IF Metall i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson.

Industrin: Pandemin, en stark återhämtning och geopolitisk maktkamp ger fortsatta utbudsproblem14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu finns tydliga signaler om dämpad tillväxt. Återhämtningen i Kina, euroområdet och Sverige tappar kraft. Utbudsproblemen från i våras kvarstår, bland annat i form av problem med tillgången till insatsvaror, höga frakt- och råvarupriser samt matchningsproblem på arbetsmarknaden. Dessutom skjuter energipriserna i höjden. Förutom riskerna kring pandemin och geopolitiken finns också risk för en upptrappad inhemsk cementkris. Det skriver Industriarbetsgivarna i årets tredje konjunkturrapport.

”Urvattnat besked om cementproduktion i Slite”10.8.2021 16:13:04 CEST | Pressmeddelande

”Regeringens besked idag om en tillfällig förändring i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning i Slite under nuvarande tillstånd i åtta månader fungerar på mycket kort sikt. Det innebär vi får ett visst andrum och att akuta varsel skjuts på framtiden, men beskedet idag är inte tillfredsställande. Svensk industri måste ha långsiktighet”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna i ett uttalande.