Regeringen missar möjlighet att främja klimatsmarta fordon

Regeringen aviserar idag höjda trängselskatteavgifter i Stockholm för att finansiera Sverigeförhandlingens åtaganden. Beslutet fattas i morgon. Motormännen har i sitt remissvar pekat på några konsekvenser av förändringen och några förslag till hur det hade kunnat bli bättre.

Vi tycker att de nuvarande förändringarna, som kommer att ge kostnadsökningar på uppskattningsvis 200 miljoner kronor per år, är det minst dåliga förslag av de som har presenterats. Samtidigt vill vi påpeka att det är de som saknar alternativ till bilen som drabbas hårdast av trängselskatt och infrastrukturavgifter. Inte heller har någon konsekvensanalys gjorts av att tjänstebilsförarna förmånsbeskattas för trängselskatten från årsskiftet och hur det påverkar trafiken.

Det är också en absurditet i sig att Sverigeförhandlingen, som företräder staten, lovar sig själv, det vill säga staten, att kunna plocka ut sammanlagt 7,5 miljarder kronor ytterligare från de bilister som kommer att behöva fortsätta resa med bil.

Motormännen vill med kraft återigen framföra vårt krav på att påminnelseavgiften på 500 kronor sänks. Det är helt oskäligt att en faktura omfattande ett tiotal kronor kan påföras en påminnelseavgift i sådan disproportion. Ett sådant system ska heller aldrig läggas in i budget med utgångspunkten att folk kommer att göra fel, och missa att betala. Avgiften beräknas enligt nuvarande upplägg bidra med intäkter på mer än 200 miljoner kronor årligen.

Slutligen vill vi påpeka att regeringen missar ett gyllene tillfälle att främja klimatsmarta fordon, att undanta dessa från trängselskatt hade kunnat skynda på den utveckling som måste till för att vi ska klara 2030-målen.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.